Mårfjellet (29.06.2012)  5

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Skardalen (138m)
Ascents Store Mårtinden (1,326m) 29.06.2012
Mårfjellet sett fra Skardalen.
Junistemning også i Troms!

Denne nydelige fredagsettermiddagen bare måtte benyttes til en topptur. Etter en lang periode med lange dager med vedlikehold i leiren skulle det bli godt å komme seg opp i høyden igjen. Jeg hadde bestemt meg for å ta årets siste skitur, etter å ha skuet bort på Store Mårtinden sin sørflanke hadde jeg satt meg en grill om at den bakken skulle kjøres ned på ski. Snøen har ligget utrolig lenge i år og fortsatt lå det en del snø igjen i fjellet. Kjørte til Blåtind skytefelt og parkerte i avkjørselen opp mot Skardalen. Tok sjansen på at det ikke foregikk skarpskyting ute i felten denne dagen. Veien opp til Skardalen er stengt med bom og kun lov til å kjøre dersom man har tillatelse. For å spare litt tid tok jeg sykkelen fatt oppover dalen med tunge randoski og sko hengende fast til sekken. Sola skinte og omgivelsene var grønne og fargerike, akkurat slik juni skal være. Rundt 330 moh tok jeg til venstre inn en liten sidevei og parkerte sykkelen for så å gå videre til fots. Skarelva var litt kinkig å passere i vårflomen, men jeg fant til slutt en plass der jeg klarte å steinhoppe uten å bli så altfor våt på føttene.

Oppe på platået på Mårfjellet.
På toppen av Store Mårtinden!

Ruslet lett oppover gjennom bjørkeskogen, enkelte steder var det litt kratt jeg måtte jungle meg gjennom, men lenger oppe var det kun lettgått vegetasjon. Plutselig flakset det en rype rett foran meg, jeg hadde klart å gå rett inn på reiret dens og under meg lå flere rypeegg. Rypa prøvde å løpe en annen vei for å avlede meg. Tok kun et par bilder før jeg gikk rolig videre. Flere høydemeter senere møtte jeg på snøen. Hadde i grunn tenkt å gå oppover med randoski og feller, men falt på beslutningen om å heller fortsette til fots. Lettest var det å traversere fonna lenger mot høyre og følge en bar linje rett oppover mot topplatået. Enkelte plasser var det litt løs og ekkel ur og jeg måtte også forsere et klyveklatreparti før jeg kom oppunder platået. Satte fra meg ski og sko her og travet med lett sekk videre til høyeste punkt. For å bikke opp til topplatået måtte jeg, uten å ha lett altfor nøye, klatre opp et lite dieder. Nå kom jeg opp i sola og skuet utover den flate snøvidda på Store Mårtinden, et vakkert skue. Ville gjerne ta panoramabilde, men jeg hadde nesten ikke batteri på kameraet. Jogget lett på skaren bort til toppvarden og tok til meg inntrykkene utsikten ga meg. For et vær og for en natur!

Utsikt tilbake mot Bardufoss.
Fantastisk blikk ut mot Malangen og storhavet!

Jeg angret på at jeg hadde glemt å ta med meg både hansker og votter, godt det ikke var kaldere. Rusle etter hvert tilbake til skiene som jeg så snørte på meg. Nedkjøringa ble ikke like fin som jeg hadde håpet på på grunn av at sola forsvant her i sørsiden. For hver sving løste jeg ut masse skaresnøflak som suste nedover og tok meg igjen når jeg av og til stoppet for å riste løs i beina. Var heldig og fant sammenhengende snø ganske langt nedover mot dalen. Bestemte meg for å gå en mer direkte rute ned til veien og følge denne bort til der jeg hadde parkert sykkelen. Nede i dalen dukket sola fram igjen og skapte en harmonisk atmosfære resten av turen ned til bilen. Best av alt var jo at jeg ikke trengte å kjøre mer enn 20 minutter for å komme tilbake til min nåværende bopel!:-)