Breivikfjellet (Namsos 169/179) (06.09.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Breivikelva (20m)
Ascents Breivikfjellet (528m) 06.09.2020

Tur nummer to i dag i Nye Namsos Kommune. Kjørte fra Sør-Furudalsveien etter bestigningen av Storsnøheia. Ved Sjøåsen på Fv. 17 fulgte jeg Fv. 766 til Altin. Her står det et skilt med "Ferske Egg" Jeg kjørte ned til Altin og videre etter en vei som går helt ned til sjøen. Totalt 3,1 km fra hovedveien. Det er en bom på denne veien, men den har stått åpen i flere år. Jeg parkerte 20 moh. og fulgte vestsiden av Breivikelva til over tregrensa. Dreide til venstre oppover en bred myrstrekning. På toppen på Breivikfjellet er det ingen markering, og det er flere jevnhøye topper her. Jeg gikk innom to til på returen. Fra toppen er det god utsikt mot kommunetoppen Hemnafjell. Jeg fikk en miniregnbyge på denne turen, ellers oppholdsvær. Denne turen kan beskrives som en lang seig motbakke oppover, og desto bedre ned.
TRØNDELAG 682/1560

Breivikelva
Høst i bregneskogen
Toppen av Breivikfjellet
Utsikt fra Breivikfjellet mot Hemnafjell til høyre
Flott utsikt mot Løgnin på tur ned