Tuva i kaldgufs i august (30.08.2020)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Seilandstuva (1,078m) 30.08.2020
Visits of other PBEs Kufjorden (0m) 30.08.2020

Nordante 28.08-01.09.2020

Søndag skulle Anneli og jeg ta Tuva og Jøkeln på samme tur, men den gang ei ...
Morten har vært her før så jeg tenkte han skulle være guide ... men han hadde mer lyst til å plukke skjell i fjæra …

Finvær fra Altneset
Fint opp mot Straumskaret

Dagen starta så fint med sol når Stig kjørte oss inn i Kufjordbotn på morran og vi la lystig avgårde opp i Straumskaret. Skrådde oppover mot toppen og været ble litt dårligere etterhvert, og vi mista sikten ned mot Kufjorden og så kom regnet. Og det var vått regn! Deretter så og si null sikt og vi gikk videre etter sporet jeg hadde lagt inn på GPS'en. Så ble det blaut snø og vind og vi ble rimelig våte etterhvert. Greit så lenge man holder seg i bevegelse, men likevel litt skitt med topptur i slikt vær.
Toppen ligger jo litt innpå, og etter litt opp og ned i våt nysnø dukket varden i dimman opp.
Fristet ikke med så lang rast her, men varm kaffe og laban smakte!

Våt nysnø og lite sikt mot Tuva
Toppvarden dukker opp i dimman

Uansett bestemte vi oss for å droppe Jøkeln i dette været, så vi avtalte henting fra Stig tidligere (fint med dekning på toppen da). Så var det bare å følge GPS-sporet ned (det er i slikt vær GPS gjør returen enkel ...).
Så lenge opp mot Gahpu nede i Straumskardert, men ingen vits å prøve engang, dessuten var værmeldinga for mandag bra!

Fra Straumskardet ned mot Kufjorden
På fjorden dukker sola opp igjen ...

Stig kom å henta oss, og så ble det en ny bedre middag på Seiland House utpå kvelden.