Kjerringa var fiiin (29.08.2020)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Kjerringa (958m) 29.08.2020
Visits of other PBEs Kjerringfjordbotn (0m) 29.08.2020

Nordante 28.08-01.09.2020

Fikk litt blod på tann etter den fine turen langs Grenseleden og Bjørntoppen og ettter lavtørke av kommunetopper de 3 siste år … Så når Anneli og Morten ble med, var det bare å satse på en ny Nordante-tur!

Etter Puskas bar i Alta på fredag tok vi rutebåten over til Seiland. Stig på Seiland House er gjestfriheten selv og stiller opp med den beste service.

Kjerringa fra Kjerringfjordbotn
Enten er Anneli lav ellers er gresset høyt …

Lørdag kjørte han oss ut til Store Kjerringfjordbotn, og vi satsa på ei rute nord for elva opp. Ikke det beste valget med bratta, steinur og langt gress, men fra vann-293 fikk vi virkelig en høydare av tur med bratt og luftig klyving opp til ca 770hm. Derfra slakere oppover før vi ankom den store sletta med toppvarden i nysnø og fin utsikt 360gr rundt.

Luftig klyving opp
Hele nordante samla på toppen

Rutevalget ned ble også ei rute jeg ikke har sett andre har valgt, men den var særs fin og effektiv. Spesielt valget av elveløpet ned fra vann-293 var lettgått.

Aketur ned
Elveløpet ned

Så kom Stig og hentet oss som avtalt og jeg vant fiskekonkurransen :-) før Anneli og Morten diska opp med fiskemiddag.
Jeg dekka bord og tente lys …