Urdalsknuten fra Øst, kommunetopp i Sirdal og Valle (06.09.2020)

Written by BeHe (Berit Heggholmen) GSM

Ascents Urdalsknuten (1,433m) 06.09.2020 09:19
Visits of other PBEs Heibergtunet Storevatn (965m) 06.09.2020 20:24

Har prøvd meg på Urdalsknuten før, på 3 dagers skitur fra Valle-sida. Gikk da med en turgruppe fra DNT-sør. Idet vi skulle bestige den siste bakken opp til toppen måtte vi snu på grunn av dårlig vær. Så nå skulle endelig Urdalsknuten bestiges på nytt med en 3-dagers tur fra vestsida. Jeg og Åse (Speedy) startet tidlig fra Skien. Kjørte Suleskardveien til Ådneram. Parkerte ved bom inn til annleggsvei. Her bar det oppover bakkene på elsykkel mot Duge kraftverk 12 km. Her begynner umerket sti inn Gofardalen og videre inn til Heiberghytta. Det var 10 km. Grei sti. Finnes GPX-spor på ut.no. På vei inn var det 3 elver som måtte vades. På vei tilbake 2 dager senere var det mye mindre vann. Da gikk det greit med bare en vading. Går også an å velge stien via Holmevatn, som er ca.13 km.
Neste dag startet vi klokka 9 fra hytta. Valgte å følge stien oppover et stykke, og så opp en slak dal derfra. Her var det lettgått oppover. Nedover valgte vi en annen mer direkte rute som var fin på vei ned. Videre nord for Rudtjørn rundet vi en fjellknaus og oppover i nordlig retning. Gikk litt feil på vei ned. Følg sporet oppover videre. Men, sør for vann 1289 gikk vi på 2 store snøfonner langs vannet. Disse blei i bratteste laget. Hadde fjellsida på høyre side og snøfonna hadde bratt helling ut mot vannet. Valgte derfor en litt sikrere rute tilbake. Ellers var det mange store snøfonner som var lette å gå over. Opp til toppen er det best å følge sporet lengst mot høyre. Greit å gå opp fra sørsida. Endelig på toppen!
Det er et veldig kupert landskap med mange fjellknauser. Valgte derfor å studere kartet nøye på forhånd. Tegnet inn en rute på GPS'en hvor det så greit ut å gå. Fulgte stort sett denne ruta, med små justeringer. Vet ikke om det er raskeste rute, men det viste seg at ruta mi stort sett var grei å følge. Det er mange bratte fjellsider og store vann, så tror det er utfordrende å finne fram uten å ha en god plan på forhånd.
Brukte lang tid på turen, så det begynte å bli mørkt når vi endelig var tilbake på hytta.
Neste dag fikk vi være med på saueinnsamling nedover Gofardalen. Møtte flere suesamlere og reinsjegere på turen. Alt i alt en super 3.dagers tur!