Svartnestinden- Ti på topp Tromsø 2020 (06.09.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Svartnestinden (1,214m) 06.09.2020 14:02
Visits of other PBEs Hestnes parkering (6m) 06.09.2020 11:46

Kjørte E8 sørover fra Tromsø og i enden av Lavangsdalen ved Kantornes tok jeg til høyreskiltet mot Selnes, fv 294. Fulgte denne i ca 10 km til Hestnes parkering som er en stor parkeringsplass på høyre side av veien. Her starter sti mot Svartnestinden. Stien går på vestsiden av Hestneselva opp gjennom skogen og så over Hestnesaksla. Stort sett tydelig sti å følge, og merket med røde pinner nå som det er ti på topp. Uheldigvis var det lavt skydekke i dag, så gikk etterhvert inn i tåka. Stien var godt merket så ikke noe problem å finne veien selv i tåke. Tungt å gå opp det siste stykket i ura i dag, og det begynte å regne på vei opp, virket veldig langt, men kom til slutt opp til varden på toppen. Ingen utsikt i dag, brukte 2,5 timer opp til toppen. Surt på toppen så ble bare kort opphold før jeg gikk samme vei tilbake. Tåke og regn frem til jeg kom ned til Hestnesaksla, og brukte totalt fire timer på turen.