Flotsberget i Elverum m/Frida, Oliver & Arild (06.09.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Flotta (376m)
Endpoint Flotta (376m)
Ascents Flotsberget (603m) 06.09.2020 13:44
Visits of other PBEs Flotsvegen bomavgift (241m) 06.09.2020 12:44
Flotsberget hytte (588m) 06.09.2020 13:30

Frida og jeg var på besøk hos broren min (Arild) og hans sønn (Oliver) i Elverum denne helgen. Søndag morgen var været bra, så da bestemte vi oss for å ta turen til Flotsberget (603), en tur vi hadde snakket om ved et par anledninger tidligere. Arild hadde vært der før, og kunne anbefale denne toppen. Det skulle være en av de bedre utsiktstoppene i Elverums dype skoger.

Vi kjørte til Melåsberget og derfra videre på bomveien (50 kroner med Vipps) til setra Flotta. Fra setra fulgte vi den gode og velbrukte stien opp sørryggen på Flotsberget.

Stien tar av langs gjerdet på andre siden av veien.
God sti gjennom den tjukke granskogen.
Siste, lille kneika før vi ankommer hytta. Noe av hyttetaket ses oppe til venstre.

Og ganske riktig, som brodern hadde lovet, var utsikten flott fra høyden ved hytta, som man først kommer til. Spesielt vestover så man langt, men også mot øst og sørøst var det utsyn hvis man sto ved det sørøstre hjørnet på hytta.

Utsikten fra hytta på Flotsberget.
Ved hytta på Flotsberget, med utsikt vestover.
Hytta på Flotsberget.

Vi møtte mange andre i dag. Hovedsakelig barnefamilier. Og det er forståelig, for dette er en barnevennlig og fin tur. Det virket som enkelte ga seg da de var kommet til hytta på Flotsberget, men for de som vil på aller høyeste punkt, er ikke turen over riktig ennå her. Toppunktet befinner seg 300 meter lengre mot nord, og der er det rundt 15 meter høyere.

Så vi fortsatte på stien litt opp og ned bort til toppunktet på Flotsberget (603). Mye mer skog her, men takket være et stilig utsiktstårn i metall med en noe trang spiraltrapp, får man utsikt her også. Denne trappa er såpass smal at det ikke er plass til å møte noen.

På toppen av Flotsberget (603).
Frida på vei opp spiraltrappa på toppen av Fotsberget (603).
I toppen av tårnet på Flotsberget (603). Her med utsikt nordover.
Utsiktstårnet på toppen av Flotsberget (603).

Frida og jeg tok turen opp i tårnet og nøt utsikten derfra. Oliver og Arild hadde vært der tidligere, så de ventet nede på bakken. Det er ikke all verdens med plass nede ved foten av tårnet heller. Siden det var flere andre her, ble det en liten følelse av at vi gikk oppå hverandre.

Etter besøket på toppunktet, ruslet vi tilbake til hytta hvor vi tok en ny, liten pause, innen vi fortsatte samme veien ned til setra Flotta igjen.

Tilbake ved hytta på Flotsberget. Her med utsikt mot øst/sørøst.

Flotsberget innfridde virkelig denne dagen. I et landskap hvor slake og skogkledde åser dominerer, er dette en liten perle, og en tur som absolutt anbefales.