Vindfull tur til Storskarven (Stjørdal) (03.09.2020)  4

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Storskarven Parkering (300m)
Endpoint Samme (300m)
Ascents Storskarven (1,171m) 03.09.2020 12:30
Visits of other PBEs Sondalsveien Bom (200m) 03.09.2020 09:00
Storskarven - parkering (300m) 03.09.2020 09:25
Skarvan og Roltdalen nasjonalpark (670m) 03.09.2020 11:00

Fra overnatting på Hell kjørte jeg E14 østover til Austkil der jeg tok av mot høyre på vei 6780 mot Son og Skarvan/Roltdalen nasjonalpark. Passerte Sondalsveien Bom ved Sonfossen (kr 75 med bankkort) og fortsatte til den store Storskarven - parkering sør for Sunndal. Der traff jeg en hyggelig familie som også skulle på Storskarven, og fikk gode råd om valg av fottøy og turen forøvrig. Det blåste ganske friskt allerede ned på parkeringen, og slik fortsette det på hele turen.

Bom og betalingsautomat (kr. 75) på Sunndalsvegen
Stor parkering ved turstart til Storskarven
Infotavle for nasjonalparken på p-plassen

Storskarven er høyeste topp i Stjørdal kommune, og danner grensepunkt mot kommunene Meråker i øst og Selbu i sør. Turen til toppen er meget godt tilrettelagt. De første 5 km er det lagt ut flott, elegant og solid laget plankesti over myrer og bekkefar. Stien videre er også tydelig merket og velbrukt, men folk har funnet sine egne veier i noen våte områder mellom 600 og 800 moh. Det gikk fint med turjoggesko under dagens forhold.

Meget lettgått på fin plankesti nesten 5 km fra parkeringen!
Terrenget innover mot Storskarven 1172 i bakgrunnen mot venstre
Søkte ly og skiftet til varmere tøy her
Tilbakeblikk mot Sunndal der turen startet

Det var meldt kraftig vind på Storskarven denne dagen - 16-17 m/sec og varselet var ikke overdrevet. Oppover mot toppen blåste det så sterkt at det i perioder var vanskelig å holde balansen. Kjekt med støtte av staver under slike forhold! Helt oppe på toppen var vinden så kraftig som jeg knapt har opplevd tidligere, bortsett fra på turen til turen til Hemnafjellet med Stigun i november i fjor. Men her på Storskarven var det heldigvis ikke snødrev!

Varden med kasse og turbok på Storskarvan. Kartverkets bolt i forgrunnen.

Oppe ved varden var det knapt mulig å stå oppreist. Under et forsøk på å skrive meg inn i turboken blåste lokket av kassen, men ble innhentet og satt på plass igjen! Nedenfor varden på nordsiden var det litt mer ly for vinden, men oppholdet på toppen ble uansett kortvarig!
GPS ved varden passet med Kartverket koordinater 32V 622920 7024290 "fot bolt". PB-koordinatene oppdateres.

Utsikt mot Sørvest for Storskarven 1166
Østover mot Vålåkleppen 1042

Tilbake ved bilen etter 5t 40min (tre timer opp, to ned og 40 min pauser). Alt i alt en flott tilrettelagt tur i fint fjellterreng der vedvarende kraftig vind dessverre ødela en del av turgleden.

Gratulerer med ny

Written by Stigun 07.09.2020 14:03

fin kommunetopp i Trøndelag! Flotte bilder fra et nydelig område, fristende å kopiere turen om ikke altfor lenge(vinden vises ikke på bildene..)