Finnheimfjellet - Ti på topp Tromsø 2020 (05.09.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Finnheimfjellet (1,148m) 05.09.2020
Visits of other PBEs Lillemoen parkering (40m) 05.09.2020

Kjørte mot Breivikeidet og ca 16,5 km fra krysset på Fagernes ligger det en parkeringsplass på venstre side av veien Lillemoen parkering. Parkerte her og fulgte Ti på topp merkingen videre, først på en skogsbilvei parallelt med veien et lite stykke før vi tok til venstre inn på en god opptråkket sti som etterhvert kom inn på en kjerrevei igjen. Den ble etterhvert til en sti som oppover dalen var godt synlig, men når vi kom oppover dalen blir den mindre og mindre synlig, men det er godt merket. Litt steinur i stigninga i slutten av Breidalen. Tok en liten matpause her før vi fortsatte oppover mot toppen. Lite steinur, men noen høydemetre som skal forseres. Flater ut når en nærmer seg toppen. Skyene lå ganske lavt, og flere av toppene rundt lå med nesa i sky, men heldigvis ikke vår topp. Fin utsikt tross lavt skydekke som begynte å legge seg over toppen mens vi var der. Brukte tre timer til toppen. GIkk litt rundt på det flate toppartiet og så meg rundt. Samme vei tilbake inkludert litt bærplukking, masse blåbær. Brukte totalt seks timer på turen. Torill var med.