Helgetur til Kalvedalshytta (29.08.2020)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Nordkvingo p-plass (30m)
Endpoint Nordkvingo p-plass (30m)
Characteristic Expedition
Ascents Storevasseggene (709m) 29.08.2020
Visits of other PBEs Kalvedalshytta (427m) 29.08.2020
Nordkvingo p-plass (30m) 29.08.2020

Forrige helgs planlagte helgetur til Bergsdalen (Gullhorgabu og Høgabu) ble avlyst som følge av fryktelig dårlig vær. Denne gang kunne været derimot ikke stoppe oss! Dette strøket i Nordhordland er faktisk blant de fuktigste i hele Europa, med nærmere 50% mer nedbør enn Bergen. Likefullt var vi heldige denne gang. Turen var kanskje litt for lang i forhold til hva man får som belønning av utsikt og landskap, men i strålende vær og godt selskap er det absolutt en bra tur. William og Sondre, begge NHH-studenter, var med oss på turen og bidrog med god stemning!

Vi gikk fra parkeringsplassen som er merket her, mellom Kvingo og Nordkvingo

Nokså ny sti fra DNTs side dette her. Meget godt merket, men selve stien er foreløpig så som så. Delvis utydelig og litt vått

Etter å ha gått over en liten åsrygg (ca. 90 moh.) kommer vi ned til Sørkvingevatnet (30)

Etter å ha gått et stykke langs innsjøen, følger vi denne ravinen nordover i retning Blådalsvatnet (272). Dette gjelet har det passende navnet Gjelet

Sondre og jeg har forsert gode 150 høydemeter oppover...

... Og det samme kan sies om undertegnede og madammen, samt William som er vår gode fotograf!

Ingvild henger tappert med 3 spreke gutter, til tross for en sekk vi i ettertid fant ut var relativt rett vel så tung for henne som for oss

Utsikt mot den idylliske Nordkvingeseteren, like nord for Setretjørna (374)

Flotte motbakker oppover mot rutas toppunkt: Råsene (635), som er fjellskaret mellom Storevasseggene (709) og Kjefjellnipa (706)

Under lunsjpausen ble jeg og Sondre utålmodige, og klarte ikke å la være å bestige Storevasseggene (709). Vi brukte ca. 8 minutter opp, var knappe 2 minutter på toppen og brukte 5 minutter ned igjen. Dette medførte at den samlede turen til Kalvedalshytta var 10,8km, mens det ellers skulle vært 9,9km (basert på returen dagen etter). Toppunktet var altså 75 høydemeter og 450 lengdemeter fra Råsene

Rett frem ser vi det høyeste punktet av Storevasseggene (709)

Selfie fra toppen!

Etter 4t 15min er de tre musketerer trygt fremme på hytta, inkludert vel 20 minutters pause på Råsene. 10,8km og 960 høydemeter er forsert! Forøvrig var det ca. 500 høydemeter på vei hjem, så høydemeterne er langt fra unnagjort i det man er framme ved hytta. Dette bidrar til å gjøre turen noe tung for å være en 2-dagers

Undertegnede og Ingvild slapper av i solveggen ved hytta

Ingvild og Sondre tar livet rolig

Det ble også en del bading, rettnok i iskaldt vann! Vannet var for øvrig mye varmere i Sørkvingevatnet (30) enn her (Nedstetjønna, 403)

Undertegnede presterte å skade seg...

William og meg selv finner roen i hytta i det kvelden faller inn

Sondre og Ingvild drikker øl og tenner lys; romantisk?

Sikringsbua til Kalvedalshytta ligger idyllisk til, med flott utsikt utover Storevatnet (396)

Dagen etter ble det båttur og kos med madammen...

... Før vi alle gikk samlet hjem igjen samme rute som hvor vi kom fra - Med unntak av at Storevasseggene ikke ble besteget for andre gang. Takk for turen alle sammen! :)