Førheinutane (05.09.2020)

Ascents Løefjødd (1,027m) 05.09.2020 09:11
Førheinutane (1,049m) 05.09.2020 12:20
Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 05.09.2020 12:21

Etter nesten et år uten kommunetopptur ble endelig abstinenssymptomene tilfredstilt. Kjørte opp til Nisser hytter og camping og overnattet i en flott hytte like ved Nisser. Kan anbefales. Flott måneskinn over Nisser om kvelden. Lørdagen kom med et vær som var akkurat som yr hadde sagt eller Storm som meldte litt mindre vind. Kjørte opp til Hægefjell og tok sykkelen fatt i 2,45 km ned til kryssingen av elva. Den var enklere enn forrige gang for 3 år siden når vi var på Sveinheii. Nå gikk vi tørrskodd over. Videre oppover stien til vi vær vær elven. Den ble også passert tørrskodd. Deretter rett linje etter GPS mot Løefjødd som kunne sees av og til. Like for Løefjødd var det en bratt klyvestrekke til høyre for et lite vann. Fant faktisk hjortespor opp der. Det er alltid lovende. Videre over høydedraget og til foten av Løefjødd. Speidet etter en bra rute opp. Ble diskutert om vi skulle ta sjansen opp eller gå langs vannet. Ble til vi steg rett opp etter et felt med god vegitasjon hvor det så ut til å være mulig å komme videre opp til toppen. Det gikk greit til vi kom til et par skikkelig klyvefelt. Med hjelp av staver og støtte fra trær (små) og gripetak i stein kom vi opp til toppen. Deretter suverent å gå innover Løefjødd og til Førheinutane. Etter den bratte stigningen fant vi at det greieste var å gå langs vannet tilbake. Dette var greit unntatt et litt krevende ur på ca. 100 m. Holdt oss ganske langt opp for å komme til høyden like etter det lille vannet. Flott tur og været var på vår side. Fin utsikt over Hægefjell og Sveinheii etc. Kjørte deretter til Dalen B&B som også kan anbefales. Tanken var å ta Kvannfjøddi neste dag, men det var meldt tåke, sludd og liten kuling så den ble droppet.

Løefjødd
Nissedals høyeste punkt
Varden på Førheinutane
Måneskinn over Nisser
Morgenstund over Nisser
Fra basis av Løefjødd
Oppstigningen av Løefjødd ca midt i bilde.
Høstfarger på tur
Raudhelleåi med Løefjødd i bakrunn
Start date 05.09.2020 09:11
End date 05.09.2020 15:42

Så flott

Written by Sola19 08.09.2020 22:27

at du ihvertfall fikk deg en ny kommunetopp i år, ser ut som en fin tur som jeg kan glede meg til :)

Sv: Så flott

Written by Osten 08.09.2020 22:56

Ja, det var en fin tur. Du kan glede deg. Sannsynligvis gikk vi litt for langt til venstre opp Løefjødd. Kan anbefale Nisser Hytter og Camping. Bra sted.

Kjekt å se deg på

Written by Stigun 08.09.2020 18:32

kommunetopptur igjen, Olav! Fine bilder fra et fint område i Telemark; ekstra motiverende lesning når man nettopp har vært samme sted selv!

Sv: Kjekt å se deg på

Written by Osten 08.09.2020 18:47

Takk for det. Tenkte jeg skulle ta en drøss i sommer, men det ble nå ikke slik. Håper på flere fremover. Ser du har vært i nærområdet? Er du det enda?