Trandalstinden (01.08.2020)  6

Written by Geirgut1 (MARTIN ERVIK)

Start point Trandal Fergekai
Endpoint Trandal Fergekai
Characteristic Alpine trip
Ascents Trandalstinden (1,544m) 01.08.2020

Endelig kunne Trandalstinden krysses av lista. Ifølge boka var vi også visstnok de første på toppen i 2020 (ihvertfall av de som har skrevet seg inn i den lille fisefine boka fra 2005). En herlig dag med strålende vær fra start til slutt.

Dagen startet på fergekaia @Standal. Her parkerte vi bilen, og traska om bord i ferga ca litt før kl 09:00. Vi tenkte at når vi først skal gå i fotsporene til førstebestigerne, så kan det like så greit skje til fots fra fjord til topp.

Standal Fergekai

Vi startet på veien fra fergekaia i Trandal og siktet oss inn på traktorveien i retning Trandalssetra i Trandalsdalen. Full i overtenning ble det "gønna" på hele veien til Trandalssetra. Siste påfyll av vann ved det vakre kraftverket før vi siktet oss inn på svaberga på vei opp mot Blåbreen.

På vei mot setra. Skarrabben oppe til venstre montro?
Svaberga på vei mot Blåbreen. Noe noe småglatt ut på avstand.

Vi var noe usikre på veien opp her, men ved å sikte oss inn ca midt på svaberga var det lett å følge noen gress- og mosegrodde galleri oppover. Etter rask krysning av svaberga var vi oppe ved starten av Blåbreen, og med unntak av noen områder med blåis har den sene vinteren gjort at breen fortsatt var ganske snøfylt. Her ble det på med breutstyr. Snøen var noe hard selv i den varme solsteiken, så her var det greit med stegjern.

Blåbreen. So far so good. Mye snø fortsatt, men blåisen har begynt å piple frem rundt omkring på breen. Fint med taulag her. Toppen skimtes oppe til venstre.

Her begynte vurderinga for fullt. Vi siktet oss inn på svaberga der breen slutta under rennerekka mot toppen. Brekryssinga gikk raskt unna, uten noe særlig problem. Basert på tidligere innlegg på Peakbook med beskrivelse av rutevalg fra breen og opp begynte vi her å klø oss litt i hodet. Det så da riktig så greit ut å klyve rett opp fra der vi kom inn fra breen? Dum idé skulle det vise seg. Vi satt oss fast på en hylle 100hm over breen, og måtte bruke mye tid på å komme oss ned igjen til der vi gikk av breen. Dette partiet vi gikk feil lå vel ca midt mellom renne 2 og 3.

Vi gikk av breen ca der snøtunga nede til høyre stikker opp. Ruta vi prøvde oss på først gikk opp berga øverst til venstre i bildet her. Knotete valg.

Nede ved breen igjen valgte vi ruta vi opprinnelig hadde tenkt å ta (se rute 2 i rødt på bildet under). Dette viste seg mye lettere. Fin og tidvis småluftig klyving førte oss opp i snørenna(skimtes der pila i rute 2 slutter) som visstnok skulle lede oss hele veien opp mot toppen. Aldri behov for tau her, men det var endel løs stein, så greit å være "på".

Rutevalgene fra breen opp mot toppartiet.

I snørenna ble det på med stegjern og isøks, og med raske byks oppover gikk de siste 2-300hm radig unna. Endelig på toppen!! Med ubeskrivelig utsikt mot den vakre Råna-sida. Ekstremt fotogent fjell sett fra Trandalstinden.

Snørenna. Like før toppstøtet nå!!
Endelig på toppen!! Gratulerer til Richard med å endelig kunne krysse av sin siste (!!) topp rundt Hjørundfjorden
Råna-platået sett fra toppen av Trandalstinden
Blåbreen sett fra toppen.

Etter en god pause med meditativ kvile for psyke og kropp bærte det ned igjen. Etter å ha brukt ca 6timer opp fra Trandal, var det deilig at veien ned til setra bare tok ca 2t. Richard rakk tilogmed en svipptur oppom Svadtinden før vi var nede fra breen(!!). Bygget av et annet kaliber enn oss den mannen. For å rekke ferga ble det full jogg fra setra og ned i fjellsko. Deilig at man likevel rakk ei iskald pils på Christian Gaard.

Takk for turen boys!

Slitne kara på ferja over til bilen på Standal