Sæterheia m/flere (05.09.2020)

Sæterheia (493m) 05.09.2020
Sæterheia nord (488m) 05.09.2020
Sæterknubben (267m) 05.09.2020

Tok turen til Snillfjorden lørdag morgen. Tjukk tåke da jeg kjørte fra Løkken, men heldigvis sprakk det opp etter Krogstadøra.
Tok av til venstre rett før nye Snillfjordtunellen, og parkerte ved ett steinbrudd.
Gikk ett par hundre meter før jeg tok til høyre opp dalen mot Litlbutjønna. Halveis opp dalen kom jeg meg opp på ryggen av Gråknubben og fulgte denne til tops. Ingen varde på toppen, men fin utsikt. Tok deretter å gikk ned ei renne rett på Litlbutjønna. Noe bratt og sleipt, men tok tida til hjelp. Tok sikte på Sæterheia, og fulgte ryggen hele veien til tops. En super utsiktstopp mot Tannvikvågen, og fjellene der. Tok snarveien rett ned fra Sæterheia mot Sæterknubben. Ville nok ha valgt annen rute om jeg skulle ta turen på nytt. Håpløst terreng å gå i. Mange sva, urer og skrenter, så det var bare å ta det med ro. Sæterknubben ble desserten på turen i forhold til adkomst. Alt i alt en super tur i tungt terreng.

Toppen av Gråknubben med utsikt mot Sæterheia.
Utsikt over Kvernvatnet mot nybrua over Åstfjorden.
Toppen av Sæterheia. Krogstadfjellet i bakgrunn.
Fint over tåka. Sæterheia
Siste kneika opp mot Sæterknubben.
Toppen av Sæterknubben med utsikt mot Krogstadfjellet.