Vardåsen Enebakk kommune (05.09.2020)

Written by Stigun GSM

Start point Vestre Veng p-lomme (172m)
Endpoint Samme (172m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Vardåsen i Enebakk (374m) 05.09.2020 10:16
Visits of other PBEs Lillestrøm (105m) 05.09.2020 09:38
Vestre Veng parkering Vardåsen 05.09.2020 09:38
Etter overnatting i Lillestrøm kjørte jeg til Enebakk for bestigning av Vardåsen, kommunetopp i Enebakk, som hadde den noe tvilsomme "ære" av å bli en "attegløyme" ved minst to tidligere turer i området. Pent men kjølig vær. Parkerte i veikanten like ved en gammel låve på Vestre Veng, som knapt nok kunne kategoriseres som "lomme". Skrev for sikkerhets skyld en lapp ment for bonden i fall han skulle mishage min parkering, med smilefjes og det hele. Hadde med sykkel og syklet opp til stidele merket med skilt. Videre på skogsvei småbratte opp sørvest for toppen som jeg kunne følge nesten helt opp, selv om stien ble mer og mer tilgrodd jo lenger opp man kom. Mistet stien like før toppen og det ble bratt "bushing" siste metrene opp vestflanken. Ingen varde eller flagg, kun noen rotne stokker lagt i en polygon. Tok et bilde, men det kom ikke fram, kanskje like greit.. Utsikt begrenset til omliggende skog. Fant fin sti ned fra toppen. Grei nok tur. Vel nede ringte jeg Oscarsborg-fergen og fikk bekreftet skyss over til Håøya, og kjørte følgelig mot Drøbak. Startet Peakbook-appen en knapp km etter turstart, men høydemeter og turlenge er fra GPS, som logget hele turen.