Skjåk: Tverrfjellet og Grjothøi (04.09.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Skjellom (894m)
Endpoint Skjellom (894m)
Ascents Tverrfjellet (1,952m) 04.09.2020 13:20
Grjothøi (1,943m) 04.09.2020 16:17

Flott tur som startet i mye motvind hele veien oppover mot Tverrfjellet. Det var sikt mot toppen helt frem til siste 80 hm, da kom skodda sigende innover og jeg fikk ingen sikt på selve toppområdet. Her er ingen stor varde, men fann ei lita levegg som var bygget opp av stein og tok meg en liten matbit der før jeg fortsatte mot Grjothøi. Skodda lettet litt etter hvert og jeg fikk tidvis og delvis sikt fra Grjothøi. Der ble en liten fotopausr før jeg tok fatt på returen hvor jeg fant endel kjekke snøfelt jeg kunne følge. Vinden som hadde herjet tidligere på dagen var løyet ganske mye, og selv om skodda fortsatt lå oppå Tverrfjellet var det ellers ganske så flott ! Tok meg en god kaffe- og matpause utenfor bilen ved Skjellom etter at jeg kom ned.

Bestemte meg da for å kjøre opp mot Aursjøen som utgangspunkt for tur dagen derpå. På veien oppover kom jeg nært innpå ei elgku med kalv. Veldig kjekt :-)

Fikk hyggelig besøk i bobilen av arbeidskollega Eli, som tilfeldigvis også hadde gått tur fra Skjellom i dag og som hadde sett bobilen, veldig kjekt med slike tilfeldigheter :-)

Toppen på Tverrfjellet
Hoppende glad retur på deilige snøfelt
Elgku veldig nært, kalven har nettop løpt foran bilen!
Flott kveldsparkering like før Aursjøen
Trivelig og meget artig treff med kollega som tilfeldigvis hadde gått på tur fra Skjellom i dag da jeg var på toppene :-)