Monte Emilius (12.08.1999)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Monte Emilius (3,559m) 12.08.1999

Den fjerde dagen i Italia bestemte vi oss for å bestige den karakteristiske Mt. Emilius 3557 moh som rager ca. 3000 meter over Aosta by. Vi kjørte opp til skisenteret og tokk stolheisen opp i drøyt 2000 meters høyde før vi fulgte merket sti innover. Det var en vakker liten dal med noen små tjern og forrevne nakne fjellrygger.
Som over alt i dette området var breene langt mindre enn inntegnet på kartene, og de små breene som var tegnet inn her eksisterte knapt lenger. Været som hadde vært fint tidligere på dagen begynte å forandre seg og vi var engstelige for at det kunne bli tordenvær. Noen steder var det litt småklyving, men stort sett var det greit å gå hele veien opp. Det største problemet var været. Luften ble mer og mer elektrisk. Isøksene begynte å knitre, mens Terjes hår ikke akkurat fulgte tyngdelovene. I ei lita luke mellom to tordenssskyer så vi likevel vårt snitt til å springe opp på toppen og ta de nødvendige bildene. Dette var flaks for etter denne korte perioden med litt lettere vær regnet det mer eller mindre uten stans resten av ferien vår, i alle fall til vi var ute av Alpene.