Sukkertoppen mot Trollsteinen (27.06.2012)

Written by Tomis (Tom Isaksen) GSM

Start point Longyearbyen (7m)
Ascents Sukkertoppen (420m) 27.06.2012
Til tross for at skyene dekket til toppen av Operafjellet og Hiortfjellet satset jeg på å ha grei sikt på min tur. Gikk rett opp Lia til første flate på Sukkertoppen.
Varden på Sukkertoppen
Skrev navnet mitt i toppturboka til Svalbard Turn som finnes i en postkasse ved varden.
Fortsatte opp til neste flate som viste seg å være starten på en finfin flat og lettgått rygg innover. Fantastisk fint terreng og fin utsikt til tross for at det var litt grått. Gikk et par kilometer før jeg møtte på snøen. Jeg kunne så vidt skimte Trollsteinen i syd som jeg satte kursen mot.
Lettgått terreng mot syd
Jeg passet på å ikke gå for langt mot vest for unngå å gå på skavlene på kanten ned mot Larsbreen. Etterhvert ble sikten dårligere og det kom også noe snø i lufta. I det fjerne forsvant toppen av Trollsteinen, men jeg så fint over mot Sarkofagen mot vest. Til slutt stod jeg halvveis opp i den siste bratta opp mot Trollsteinen og var litt sliten etter å ha gått noen timer i snøen. Sikten var også blitt dårligere så avgjørelsen var temmelig enkel: Trollsteinen kan jeg ta neste gang. Fulgte derfor fotsporene fra de arrangerte turene ned over Larsbreen til Nybyen