Småplukking i Østfold - og topp nr.100 (11.04.2008)

Written by AnneliH (Anneli Horgen)

Ascents Bufarhaugen (258m) 11.04.2008
Gastgiveren (216m) 11.04.2008
Høgestang (274m) 11.04.2008
Vardås (88m) 11.04.2008

Bufarhaugen: Hadde bestilt flybillett til Sogndal og planlagt stortur med Inger Lise og Otto. Men yr.no meldte dårlig vær, så det hele så noe usikkert ut. Jeg tenkte det var best å spare goodwill på hjemmebane, og meldte altså pass. Løsningen ble å sanke noen topper i Østfold en fredags ettermiddag og kanskje få til noe større neste helg.
Kjørte til Halden, fulgte rv 22 til skiltingen mot Aspedammen, videre mot Ør. Bommen var stengt. Jeg vurderte å ringe på hos bonden, for det hadde begynt å regne, men tok fram sykkelen og tråkket i vei. Greit å finne fram. Tråkket meg gjennom ganske mye elgbæsj - et virkelig fristed for dem utenom jaktsessongen - og fant det lille elgtårnet med plaststolen i toppen. Deilig å trille nedover igjen...

Høgestand: Kom fra Geiteryggen. Fulgte rv 22 mot Tistedal, videre på rv 106 til et vann og bom på høyre side. Det ble vårens fineste sykkeltur! Slakt fint terreng og lett å finne fram. Jeg hadde gruet meg til mine siste topper i indre Østfold, men det var overraskende greit å finne fram på skogsstiene og toppene var tydelige. Tok til høyre i siste y-kryss før toppen, men jeg vil, som mob, anbefale andre å ikke sykle så langt og heller satse på den blåmerkede stien oppover. Fulgte denne et stykke på tilbaketuren - og det var en fornøyelse. Fin familietopp. Tydelig topp med en flott varde - den var til alt overmål blitt blå!!

Gastgivaren: Kom fra toppen i Aremark. Fulgte rv 104 fra Sarpsborg, tok av til venstre ved skilting mot Harahjellhytta. Slang meg på sykkelen ved bokken. Grei skilting ved parkeringsplassen. Tok til høyre på grusveien i krysset like før toppen og fulgte denne et stykke oppover bakkene til en fin mosegrodd sti. Denne gikk rett til topps. Det hadde begynt å skumre, så jeg rasket meg fort ned igjen.

Vardås: Kom fra Gastgivaren. Hadde tenkt å ta Danserfjella også, men mørket kom snikende. Topp nr. 100 ble altså noe så lite spektakulært som denne på 89m.