Europas nordligste kommunetopp! (01.09.2020)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Savzavárri (578m) 01.09.2020
Sávzarášša (577m) 01.09.2020

Så ble det anledning til å komme seg opp på den nordligste av alle. Overnatta i Lakselv og kjørte nordøstover i retning Veidnes ettersom toppen ikke ligger på Nordkapp-platået, men på Sværholt-halvøya. Parkerte greit i veikanten ved moltemyrene i Kjæsdalen litt før der Russedalen og elva kommer ned.

Fra parkeringen var det bare å gå rett over myrene uten å bli bløt, gjennom den fine bjørkeskogen og sikte på Russelva et godt stykke oppe. Krøp under et reingjerde på veien og fulgte reinsti på vestsiden av elva og krysset omtrent der tregrensen går. Så bar det oppover og jeg rundet Einerfjellet på nordsiden.

Ser tilbake mot Kjæsdalen.

Derfra var det egentlig bare å sikte seg i retning Savzavarri. Den var jo langt utenfor synsvidde viste det seg og GPS'en fikk ikke inn nok satelitter til å kunne brukes - men hadde kart og klart og fint turvær - så dura på så godt jeg kunne. Viste seg at jeg fant greit fram. Jeg fant det hakket mer behagelig å følge litt mer gressunderlag litt på vestsiden av høydene innover for å spare beina litt for mer ur på høyden. Fint også å bruke vannene å sikre retningen med.

Ble mer ur på slutten, men sikta meg også inn på "feil" topp - Savzarassa først - men etter peakbook-sjekk på mobilen - så oppdaget jeg at jeg måtte litt til. Til den bakerste og unnseligste toppen (selvfølgelig). Men der kjente jeg igjen varden og "steinplata" til Otto og co.

Oppe etter 3,5 time og prøvde å holde samme kurs og tempo ned igjen. Gikk tålig greit, så selv med diverse multeplukking ned igjen ble det 7 timer på tur i noen få varmegrader og passe med vind.