Blåtjønnfjellene og omegn (31.08.2020)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Blåtjønnfjell (1,260m) 31.08.2020 12:04
Blåtjønnfjellet (1,234m) 31.08.2020 13:05
Blåtjønnfjellet Nordvest (1,168m) 31.08.2020 13:48
Gyvrenuten (1,176m) 31.08.2020 14:24
Slåkånuten (1,189m) 31.08.2020 15:29
Visits of other PBEs Bomveg Slåkja / Heksfjell (140m) 31.08.2020 10:36
Slåkådalen P-plass (735m) 31.08.2020 16:37
Lengst ut mot kanten av Slåkånuten

Noen ganger gjør en bare en tabbe. I dag var en slik dag. To ganger opp til samme fjell, er ikke lurt, slik ble det i dag. Det begynte slik:
Kjørte til Notodden og mot Seljord på E134, tok av mot Slåka og fulgte Slåkavegen helt opp til parkeringen i enden av veien. Hadde hørt at man kunne betale med SMS i bommen som før kun tok polett og satset på at det var rett. Da vi kom til bommen, stemte det, men det skulle ikke bli enkelt i dag. Sendte SMS og fikk svar tilbake, men bommen gikk ikke opp. Det stod et telefonnummer en kunne ringe dersom man fikk problemer, og ringte det. En hjelpsom mann i andre enden jobbet 15 min med å fikse bommen for oss og til slutt gikk det og vi kunne kjøre inn til parkeringen.
Jeg var ikke i form denne dagen, men klar for å ta de to Blåtjønnfjella. Fulgte en god og fin sti oppover lien til vi skar opp på Blåtjønnfjell. Pause her oppe før vi gikk ned igjen til Blåtjønn og fulgte en sti opp på toppen av Blåtjønnfjellet. Pause her også. Kristen mente at jeg ikke var i stand til å ta Heksfjell slik jeg ønsket å prøve på, men mente at vi heller kunne ta de to grønne toppene i enden av vannet og jeg ville prøve på det. Det ble tungt. Men i det flotte området her inne var det nydelig å vandre her. Jeg nøt naturen og det gikk på fram, selv om det gikk sakte og med mange pauser. Nydelig ved nordenden av Blåtjønn med bålplass og idyll. Jeg skulle gjerne ha teltet her.
Da vi hadde vært på Blåtjønnfjellet nord og Gyvrenuten, gikk vi over Blåtjønnfjellet en gang til før vi gikk ned til Slåkånuten og tok siste pausen med flott utsikt, utpå kanten sør for den. Nå hadde jeg fått igjen litt krefter og turen ned igjen til bilen gikk fint. Jeg fant en fin rute ned igjen til stien. Kan anbefale å gå denne ruten opp om du vil ha med deg Slåkånuten på tur. Vi hadde en nydelig tur i det flotte været den dagen.

Blåtjønnfjelltoppen
Utsikt fra Blåtjønnfjell Nord Vest
Utsikt fra Blåtjønnfjell NV mot Blåtjønn og Blåtjønnfjellet
Utsikt mot Gyvrenuten
En idyllisk foss på stien
Her opp i hyttefeltet starter stien