Hårteigen (22.08.2020)

Written by Vebjørn93 (vebjørn kiil seljelund)

Ascents Hårteigen (1,689m) 22.08.2020

Temmelig full parkeringsplass på Hjølmo denne kvelden men fant en spot til bilen og telte likeså. Morgen etter med full av iver satt vi igang den mye omtalte etappen mot hårteigen. Fint vær så shortsen var på, etter 1,8 mil skiftet det plutselig å vi rømte i telt for natten. Morgenen etter fortsatte regnværet til rundt kl12 så vi drøyde å fortsette til det hadde gitt seg. Så levnet vi telt og unødvendig baggasje å tok toppstøtet , fin utsikt 360 garder med breer både i øst og vest. Gikk ned til teltet igjen å lagde en varm middag på primusen før vi pakket sammen alt og startet videre på returen. Bestemte oss for å gå til vi ikke gadd mer og kom til ett tun ett par km fra fogerli, hvor vi diskuterte telt plass. Her var noen hjemme på hyttene sine og ba oss på ett glass cider til kvelds. Et glass ble til to, og til tre og seks. Vi ble og vertet opp med treretters middag bestående av ost og spekemat, grillmat og grandis. De tilbydde også husly for natten oppe på hemsen, noe vi takket ja til. Supertrivelig og gjestfrie folk. Dagen derpå fortsatte vi vi i godvær ned til bilen. Webjørnsen og tonjeeb95 var med på denne supre turen som vi hadde gruet oss til uten grunn.