Solltinden - kommunetoppen i Karlsøy (31.08.2020)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Bjørnskarelva p-plass (24m)
Endpoint samme (24m)
Ascents Solltinden (1,049m) 31.08.2020 11:10
Visits of other PBEs Bjørnskarelva parkering (9m) 31.08.2020 08:29
På toppen av Solltinden, 1049 moh. Smak av vinter

Etter at jeg måtte snu rett før toppen en gang tidligere har jeg tenkt å på et nytt forsøk, fra annen kant. Endelig klaffet det med tiden, men ikke spesielt med været. Regn og gråvær, med snø på toppene gjorde denne turen en smule ufyselig og heller utrivelig vel oppe på ryggen, rett før toppen.

Jeg startet fra Bjørnskar, fulgte stien opp øst for et vann, vest for neste, så opp og øst for Tredjevannet. Her begynte ura, og jeg skrådde opp vestflanken av Solltinden. Det er flere ruter visstnok, men valget falt på den gresskledde delen av flanken, som munner i en renne og et skar på ca. 945 moh. Herfra ble det stopp, for det lå snø og var sleipt på et sva med en hammer som tilsynelatende stengte vegen opp ryggen til toppen. Jeg valgte å gå ut på små hyller og sva på nordsiden av ryggen, ut mot Brevatnet. Her var det ikke spesielt trivelig i dag. En hundre meter borti siden kløv jeg opp et snøflak, med noe is under, før jeg atter var på ryggen. Nå var det plankekjøring til topps.

Kort stopp på toppen i ufyselig vær. Lettet litt da jeg begynte nedstigningen.

Det var godt å komme tilbake til skaret etter å ha vært på toppen og vite at resten var grei skurring. Slublet i en stein i lia og falt på stumpen før jeg rutsjet 4-5 meter avgårde. Ingen skader, men utrolig fort gjort her i bratt og tidvis løs småsteinsur.
Vel ned på ca. 500 moh, sør for Tredjevatnet var det stort sett greit. Noe kratt og store steiner ved øverste Bjørnskardsvatnets nordende. Resten er sti.

Grønt og frodig. Flott terreng. Ingen andre på tur i dag.

Snart start, Bjørnskartinden troner.
Laveste Bjørnskardvatnet
Solltinden dukker opp
Solltinden toppen, med gressfeltet og -rennen ca. midt i bildet, opp mot ryggen.
Nesten oppe på ryggen, mot Tredjevatnet
Nesten oppe på ryggen. Nysnø fom 940 moh.
Vinterlig på toppen
I denne flanken traverserte jeg.
I denne flanken traverserte jeg, fra laveste punkt, mot kamera, og opp snøtungen nærmest i bildet.
Bygevær og fjordutsikt
Fra denne kanten prøvde jeg meg sist. Østryggen
Sva og hammer som ble omgått, fra toppen av gressrenna.
Fra toppen av gressrenna.
Fra toppen av gressrenna, mot Brevatnet
Snart nede i ura.
Snart nede i ura. Over snøflekkene retning Bjørneskard
Fra Bjørneskard

Krevende forhold!

Written by knutsverre 04.09.2020 20:11

Grattis med Solltinden, Helge! Imponerende at du virkelig gikk for denne toppen under slike værforhold og kom deg helskinnet både opp og ned!

Sv: Krevende forhold!

Written by Gråbein 06.09.2020 00:25

Takk for det. Trivdes ikke spesielt godt i siste partiet. Men ellers er det vakkert her. Godvær gjør selvsagt alt lettere.

Spent på hvordan det gikk med deg på returen fra Tromsø. En drøy tur med bil fra Bergen. Imponerende bare bilturen i seg selv. Skjønner hvis du ble lei.