Vardefjell og Nysefjell (26.06.2012)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Nysefjell (554m) 26.06.2012
Vardefjell (587m) 26.06.2012

Ettermiddagstur til Sauherad!

Pf 100 topper

Vardefjell
Kjørte opp Landsverksveien til oppsiden av Igletjønn. Rundt Igletjønn går det sti og traktorveier, men fant ingenting å følge opp mot selve Vardefjell. Men det var greit å gå her, dog noe vått terreng med gjennomblaute myrer etter mye regnskyld de siste dagene. Regn, søle og gjennomblaute, skulle forresten bli en fellesnevner for turen. I det jeg begynte oppstigningen innunder selve foten av toppen, drev det uventet innover et kraftig regnskyld. Jeg var ikke forbred på dette i følge min kjappe innsikt på værmeldingen i forkant av turen. Så her ble jeg på få minutter forvandlet til en gjennomvåt, surklende grinebiter, som nær på bestemmer seg for å slutte med dette topptullet. Sånn er det, marginene er små noen ganger.

Planen er å forstsette over til Nysefjell så jeg må ta meg selv i nakken og lysne tankene. Regnet avtar heldigvis i styrke og Vardefjell er egentlig en stor, positiv overraskelse. Et virkelig flott toppområdet med svaberg og små blinkende tjern. Kommer tilfeldig opp på en liten bergtopp ved et trig.punkt nord på toppen. Her står en liten varde meg innbakt besøksbok. Den kjappeste veien til Vardefjell om man bare har tenkt å ta denne toppen, er opp lia fra Svarttjønn. Ser minst et par stykker i boka som har kommet opp denne veien. Selve toppen på Vardefjell ligger drøye 500 meter lengre syd for trimkassa.

Nysefjell

Trig.punkt - Nysefjell

Nede i lia over mot Nysefjell gikk regnet over til lett solregn og humøret steg ytterligere. Opp mot selve Nysefjell så jeg ingenting til noe sti slik det framgår av kartet. Så her ble det også villgåing, men fint terreng å ta seg fram i. Flott topp dette også og fin utsikt fra toppområdet. Herfra ser man også deler av fjellheimen. Fin varde og inntakt trig.punkt på toppen. Det lille, avgrensede toppunktet framstår dog noe igjengrodd, men det er bare å bevege seg litt rundt. Artig å se både Nare og flere andre topper fra en noe ny vinkel. Den flotte markante Kringsås med Brattningsborg gir seg flott til kjenne fra flere steder på turen. Noen titals meter vest for toppunktet går det en sti som ender inne ved fiskevanna sør for toppen. Fulgte denne nordover i et svært trivelig turområde med flott åpen furuskog. Nede ved en hytte gikk stien for anledningen over i et svært vått og sølete traktorspor.

Flotte og fristende:)

Written by 19topper 29.06.2012 01:16

Disse to toppene så da flotte ut, både med terreng, utsikt og beliggenhet:)