Tverrbytthornet - Travers (29.08.2020)

Written by OPetter

Start point Leirvatnet (1,400m)
Endpoint Leirvatnet (1,400m)
Ascents Tverrbytthornet (2,102m) 29.08.2020
Tverrbytthornet V0 (2,030m) 29.08.2020
Vestre Tverrbytthornet (2,035m) 29.08.2020

Startet fra teltplass ved Leirvatnet og var raskt inne ved vestre hjørnet av Troget hvor jeg skrådde oppover. Forstod raskt at denne turen var kort, så her kunne jeg ta meg god tid.

Gikk på venstre(vest) side av de rustrøde blokkene som stakk opp på ca. 1800moh.
Det gikk fint oppover her, synes ikke det var løst slik som mange har skildret om denne turen.
Jeg gikk litt for rett på eggen og når jeg kom til den «røde» 15 meter høye hammeren oppdaget jeg at jeg skulle ha skrådd enda mer tidligere, slik at jeg hadde passert denne på nedsiden.

Men nå var jeg der jeg var og bestemte meg for å gå bort og se om den så enkel ut.
Gikk litt opp på hammeren, fant noen grep, men innså tidlig at jeg ikke skulle ta noen sjanser her, var trossalt alene på tur. Hadde jeg vært sammen noen andre så kunne denne vært et spennende valg.

Ble en del kåling for å gå nedenom(runde) hammeren, var langt fra noe gunstig veivalg.
I denne renna var det løst, så dette var vel det eneste med utfordrende løst parti jeg hadde på turen.
Tapte en del tid på dette rotet, følger du GPS sporet mitt så anbefaler jeg at du skrår mye tidligere bortover slik at du passerer nedenfor hammeren.
Fikk til slutt rundet hammeren og kom meg opp på traversen.

På traversen var det sånn passe spennende enkelte steder, men tar man god tid så løses denne uten noe problem.
Synes traversen bare ga litt ekstra krydder på turen, de plassene hvor det var smalt, var det godt med fester og tak hele veien.

Jeg ser det er noen som tar denne turen med hjelm, men jeg følte aldri at det var behov for det.
Gikk hele traversen bortover og til slutt kom jeg opp på det brede Tverrbytthornet, god plass her.

Fikk hele toppen for meg selv før gjestene fra Leirvassbu dukket opp.
Gikk så ned fra Tverrbytthornet og tror faktisk retursporet mitt kanskje er det beste sporet hvis du skal gå rett opp til Tverrbytthornet. Jeg tittet nøye etter og det så ut som at den fjerde renna mot øst er den ruten som gir en enklest ankomst og herfra kan du også gå hele traversen. Mao. Snu ruten jeg gikk.

Renne lengst til høyre her tipper jeg er enkleste ankomst opp til Tverrbytthornet.