I Lars Monsens fotspor i Colletts rike (30.08.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Straumen (Fv 776) (28m)
Ascents Durmålsfjellet (505m) 30.08.2020
Salmarkfjella vest (470m) 30.08.2020
Storskardfjellet (473m) 30.08.2020

Kjørte fra Høylandet (Fv17) og inn i Skrøyvdalsveien (Fv 776) til Straumen hvor Skrøyvstadvatnet og Salvatnet møtes. Fra Straumen går det en skogsbilvei ca 3 km. inn til Helsåa. Denne veien er låst med bom. Lars Monsen var inne i disse fjellene og padlet på en selvlaget flåte på Salvatnet i programmet Lars Monsen på villspor. Denne flåten ligger nå lagret på Hende gård ved Salvatnet. Lars Monsen avsluttet villsporturen på Saksa gård. Begge disse gårdene og flere til kan leies hos
https://utmarkscompagniet.no/lars-monsen-pa-saksen-gard/ Det er ekte villmark rundt hele Salvatnet. Norges og Europas nest dypeste innsjø.

Jeg gikk 2,4 km etter veien og fortsatte etter god sti opp til Tjønnmyra. Videre til kryssing av Salmarkelva. Fulgte noen myrdrag innover og fortsatte opp på fjellet til Salmarkfjella. Litt bratt siste biten opp til toppen. Liten varde på toppen. Fortsatte ned til vann 261 og gikk ganske bratt opp til Durmålsfjellet. Her var det kun et trigpunkt og noen få steiner, men det var laget en varde på en markert topp like før ca 200 meter fra trigpunktet. Fortsatte forbi noen vakre tjønner og ned til vann 328 før bratt oppstigning midt på vannet og opp til Storskardfjellet. Her var det ingen markering, men det var bygd en varde lenger mot Salvatnet men den var 10 meter lavere enn toppen og er sikkert bygd pga. stup og vanskelig terreng videre. Lars Monsen fikk smake på skikkelig villmark i dette området. Jeg fortsatte etter en fjellrygg med mange stup og skrenter ned mot skogsbilveien ved Helsåa. Denne elva kommer fra Helsåvannet. På snuplassen for skogsbilveien hadde jeg gått 20 km, men jeg avsluttet turen her da jeg fikk haik med en ansatt i firma Albert Collett som tilfeldigvis snudde der akkurat da jeg kom. Slik slapp jeg unna 3 km med vandring etter vei. Jeg fikk også tilbud om å låne båt ved Straumen for å bestige øytoppen i Salvatnet på Storøya. Dette var en flott høsttur med noen få lettere regnskurer.
Statistikk
Namsos 167/179
Trøndelag 680/1559 (Kun 20 topper igjen til 700)

Kryssing av Salmarkelva
Her kan du plukke sopp stående
Like før Salmarkfjella
Ei lita tjønn med Salmarkfjella bak
Liten varde på Salmarkfjella. Durmålsfjellet bak
Spennende terreng ned mot oppstigningen til Durmålsfjellet
Denne tjønna ligger 10 meter fra den første tjønna
Høst
Vann 261 med Durmålsfjellet bak
Varde på en markert topp like før trigpunktet på Durmålsfjellet