Folarskardnuten - Flott finale på Viken kommunetopper (30.08.2020)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Nordre Stølen - Raggsteindalen (990m)
Endpoint Nordre Stølen - Raggsteindalen (990m)
Ascents Folarskardnuten (1,933m) 30.08.2020 14:17
Visits of other PBEs Lordehytta (1,620m) 30.08.2020 16:16
Nordre Stølen parkering 30.08.2020 18:40

Folarskardnuten - Kremtopp i strålende vær

Basert på fin værmelding var planen å få fullført Viken lista denne helgen. Caroline og Andreas hadde lyst til å være med - O lykke!

Vi kjørte fra hytta inn til Nordre Stølen i Raggsteindalen. På veien opp kom jeg på at jeg ikke hadde tatt med noe bankkort. Det hadde ikke de andre heller. Hvordan skulle det gå med betaling av bompengene? Etterhvert kom vi fram til betalingen, og det var den aller greieste løsningen - betaling med SMS 70 kr.

Ved parkeringen hadde vi et hyggelig møte med noen islandshester på beite. De var super-selskapssyke, og hang helt innpå oss for kos og oppmerksomhet.

Jeg hadde lagt opp turen slik at vi startet med å gå inn Raggsteindalen. Det var veldig fin og velgått men umerket sti. Etterhvert som vi kom opp mot Veslebotn og rundet denne var det mer stein og ikke like lett å se stien, men den var sporadisk vardet og det var også noen gamle røde T'er. Landskapet var dog oversiktlig å finne fram i.

Når Veslebotn var rundet og vi kom over på siden mot topp-partiet ble godt underlag erstattet med veldig grov ur oppover langs og over bekken. På dette tidspunktet lettet været, og det var bare sol og blå himmel, og plutselig snø i lufta. Det var et trolsk og veldig vakkert landskap.

Etter endel steingåing, gikk vi over og ut på Hellevassfonni, og fulgte snøen så langt som mulig før de siste hundremeterne mot toppen gikk i grov ur igjen.

God pause og litt feiring av listefullføringa på toppen. Fabelaktig utsikt i alle retninger. Spesielt flott var Hardangerjøkulen som ligger ganske nærme.

I bratta fra toppen ned til Folarskardet startet det hele veldig bra med varding hver 5. meter. Det var også et par fine snøfelt som avveksling til ur og svafjell. Så mistet vi vardinga eller fulgte noe uautorisert varding lenger sør enn hovedvardinga. Andreas rekognoserte i front, og vi fant en ganske OK vei ned, med bare 3 litt større dropp som fordret litt klyving nedover og litt hopp. Svapartiene var greie å gå på når det var tørt og fint, men når alt heller nedover både dit du skal og utover mot stupet i flere partier, tror jeg dette neppe er helt trygt hvis fjellet er vått.

På en hylle i det bratteste partiet hadde 5-6 ryper hovedkvarter. Hyggelig syn midt i klatreaktiviteten.

Fint med snø og vann i sola i Folarskardet. Vi tok en liten svipp innom Lordehytta før DNT stien fra Haugastøl til Raggsteindalen over tok oss over fjellpartiet tilbake og ned til Nordre stølen. Deilig å komme på fin og godt merket sti, og kilometrene tilbake gikk greit unna.

En flott fjelltur og en super topp i veldig godt selskap!