Kyrkja 2020 (29.08.2020)

Written by jehelg (Helge Leander Jensen)

Ascents Kyrkja (2,032m) 29.08.2020

Første tur til Leirvassbu og opp Kyrkja. Fulgte rv.55 sørover fra Lom og kjørte inn til Leirvassbu ca. 1 time senere. På sommeren kan man kjøre hele veien (obs. bomveg!). Første del av veien går langs grusvei før man etter ca. 1 km tar av mot venstre i retning Kyrkjeoksle. Fortsett stien videre mot Kyrkja - her er det flere T-er som viser vei. Deretter er det stort sett steinur hele veien videre. Selve Kyrkja var overraskende grei å bestige, og det er varder man kan manøvrere seg etter. Når det kommer til siste tredjedel av fjellet er det to partier som krever litt klyving - dette går ganske bra så lenge man er tålmodig.

På vei ned igjen gikk jeg for fristelsen ved å bevege meg direkte ned mot Leirvatnet. Dette kostet meg nokså mye tid ettersom steinuren har var ekstra vanskelig å manøvrere seg gjennom. Det står noen varder her, men disse bidrar bare til forvirring. Selv om man er sliten bør man derfor fortsette samme løype tilbake.