Vassbruntinden - høyest i Lenvik (29.08.2020)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Tårnvatnet P-plass (110m)
Endpoint Samme (110m)
Ascents Vassbruntinden (1,202m) 29.08.2020 12:50
Visits of other PBEs Tårnvatnet bomvei (45m) 29.08.2020 09:20
Tårnvatnet p-plass (110m) 29.08.2020 09:55

Uventet fin tur til Vassbruntinden (Leirtinden)

Vassbruntinden - også kalt Leirtinden - i Lenvik sett fra høydedraget vest for Tårnvatnet. Selve toppen ligger helt i bakgrunnen dekket av et tynt snølag. Det dominerende grå fjellpartiet mot høyre som jeg lenge trodde var toppen, må være den lavere Storhumpen 916. Foto tatt på tilbaketuren da været var blitt bedre

Dagens mål var Vassbruntinden 1202 høyeste fjell i Lenvik kommune. Våknet til regn og skodde i Finnsnes denne morgenen. Forhåpningene til en fin tur med utsikt på toppen var ikke særlig store da jeg bega meg i vei mot Finnfjordbotn og videre nordover på østsiden av Rossfjordvatnet. Ved Tårnelv går det av en sidevei til Tårnvatnet som jeg fulgte til den godt tilrettelagte Tårnvatnet p-plass med plass til mange biler.

Bom og betaling kr. 50 (Vipps) for kjøring til Tårnvatnet
Parkeringen ved stistart til Vassbruntinden

Stien til toppen er veldig flott tilrettelagt, og er hele veien godt merket med blå maling ned i skogen og rødmaling samt varder lenger oppe. En fornøyelse å gå langs en slik sti! Stien slynger seg først ganske bratt oppover ca. 400 hm gjennom innmark og senere bjørkeskog til tregrensen passeres på ca 500 moh. Her følger et fint, slakere parti langs 500m-koten.

Stien går i utkanten av den nedlagte gården på Rognli
Bratt, men trivelig sti opp gjennom bjørkeskogen
Det flatere partiet på ca. 500 mot der stien dreier mot elvskaret

Så følger nye, men adskillig lettere 300 hm opp til der terrenget flater ut 800 moh.

Nesten oppe ved platået 800 moh
Slik ser det ut videre østover mot Vassbruntinden. Selve toppen ligger omtrent rett frem dekket av et tynt lag med nysnø.
På vei oppover mot toppen. Flott merket sti! Ser tilbake mot der jeg kom opp. Vassbruna 1032 i bakgrunnen mot høyre

Stien slynger seg nå opp på vestsiden av NV-ryggen i lettgått fjellterreng før den tar en liten sving utover mot selve toppen. Tynt lag med nysnø siste stykket, men den ga ingen problemer. Været var heldigvis blitt gradvis bedre etterhvert med glimt av blå himmel og sol!

Kaldt i Troms i slutten av august! Nysnøen kom nok i løpet av natten
Den brede ryggen sørvest for varden
Varden på Vassbruntinden sett fra SV
Kartverkets bolt er plassert på denne store hellen, ca 6 meter fra varden

GPS ved varden 34W 399698 7689891 og ved bolten 34W 399699 7689886, litt forskjellig fra Kartverkets koordinater (34W 399694 7689884). Våt turbok i kasse som det ikke var mulig å skrive seg inn i.

Stupbratt ned mot Målselvfjorden mot øst

Tåken kom og gikk oppe på toppen, men det ble absolutt brukbar utsikt bortsett fra mot Senja i NV. Jeg følte meg utrolig heldig som fikk utsikt som dette på en ellers grå dag!

Ned igjen fulgte jeg - som Sola19 (Solveig Føreland) - en annen rødmerket sti som går øst for der jeg gikk opp. Helt OK å gå her også, og stien løper sammen lenger nede. Turen ned gikk forbausende lett med god støtte av gåstavene, og jeg var tilbake ved bilen etter knappe 5 timer, inkludert vel 30 min pauser. Alt i alt en meget flott tur som trygt kan anbefales!

Missing title

Written by uglefisk 31.08.2020 21:25

Gratulerer med stor pf-topp!

Sv: Vassbruntinden

Written by knutsverre 01.09.2020 21:45

Takk for det, du! En av de meget få PF > 1000 toppene jeg men ikke du har vært på? Det varer nok ikke lenge ... :-)!