Raudbergnuten fra øst, kommunetopp i Ål (29.08.2020)

Written by BeHe (Berit Heggholmen) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Raudebergnuten (1,819m) 29.08.2020 09:15
Visits of other PBEs Jegerheim Bru (1,190m) 29.08.2020 10:24

Startet ved bommen ved Bjøberg fjellgård. Bonden kom ned med traktor og sa at det ikke er lov å parkere her. Større parkering litt lenger ned i veien. Vi fikk lov til å parkere innenfor bommen. Et par hundre meter med grusvei først. Så var det merket sti videre mot Bjordalsbu. Fulgte den oppover til et veiskille. Her valgte vi stien videre mot Iungsdalshytta. Litt lenger opp var det ei hytte som jeg tror tilhører Statens naturoppsyn. Her passet det med lunsjpause. Trasket videre til stien bøyer av til venstre. Rundet en fjellknaus her. Videre uten sti. Så ble det flatere et stykke innover, og litt steinete parti. Så toppen i det fjerne. Oppover siste stykket var det heldigvis 3 store snøfonner som var lettere å gå på. Vel oppe på toppen traff vi et par som kom opp fra sørsida, fra Djup. Det var ca. 11 km opp fra begge sider, men virket som det var litt slakere fra sør. Vi valgte østsida fordi det er nesten samme startsted som Høgeloft som vi tok dagen etter. Det blei en slitsom laang tur, men idyllisk område i variert terreng.