Ny kremtopp i Finnmark - uten klegg denne gang (29.08.2020)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Kjerringa (958m) 29.08.2020

Ble jammen et nytt opphold på Seiland House etter at Sea og Anneli lokket med tur opp på Kjerringa - på Stjernøya - som vi ikke rakk sist opphold her i 2014.

Corona'en hadde gjort sitt inntog før på året, så absolutt ingen reising og få kommunetopper i år, så jammen på tide å få gjort noe igjen.

Tok rutebåten dagen før fra flyplassen til Altneset og ruslet de 300m bort til Seiland House og Stigs eminente vertskap igjen.

Stig kjørte oss ut og inn i Kjerringfjorden der vi la til rett ved elva som går opp til vatnet på 293m.
Så ble vi etterlatt her i Kjerringfjorden
Vi fulgte elvas høyre side på vekselvis ur og høyt og litt glatte gressflanker. (Hadde ikke lyst til å gå ned samme vei forøvrig, så gikk faktisk fint å hoppe på steinene i elva ned). Var faktisk mer behagelig det. Vi kom ihvertfall godt opp i flanken rett øst for vatnet. Vi bestemte oss derfra for å sikte på ryggen/flanken nord-øst for vatnet - som Otto og co gikk.

Vi tenkte å sikte oss inn på samme rute, men fant ut at vi kunne følge den smale ryggen helt opp. Det var morsom klyving på slutten, men lett å løse ut stein fra underlaget etterhvert. Så valgte annen rute ned, men angret absolutt ikke på ruta opp her.

Vel oppe var det bare lettgått de siste 150hm. Riktignok på litt nysnø det meste av veien og jaggu forsvant skydotten som hadde ligget på toppen fra morgenen. Så vi koste oss nærmere 1 time der oppe i sola på det overraskende flate og brede platået. Vi brukte ca 3 timer opp.

Formidablo utsikt over fjorder og jøkuler.

Men ned måtte vi jo og endte opp med en rute jeg ikke har sett beskrivelser på. Vi endte ihvertfall opp med å skrå sørvestover og endte fint opp nedenfor snøen i skaret - men ovenfor vatn 293m.

Var litt engstelig i snøflanken vi måtte passere vatnet på - men gikk bra ettersom vi fikk feste i snøen. Isøks hadde vært til god støtte akkurat her.

Fulgte som nevnt mer eller mindre steinene direkte i elva ned til Kjerringfjorden igjen. Finfint å gå der.

Brukte 2,5 time ned og så dukket Stig fra Seiland house opp med båten og lot oss jammen fiske opp en fin torsk (og Brosme) som Sea ble foreviget med foran Kjerringa. Den ble fortært til et ekte Camp Nordante-måltid når vi kom inn.

Torsk, Sea og Kjerringa.

Ruta opp

Written by Sea2Summit 06.09.2020 19:44

Ser av bilde et bilde fra Otto & co at de gikk en annen rute opp, nærmere mot der vi kom ned faktisk, men vår rute opp var jo både morsom og luftig !!

Sv: Ruta opp

Written by bigmob 06.09.2020 20:05

Ja, vil anbefale vår rute opp. Mye morsommere opo ihvertfall, men er nok best med den andre veien ned.