Forsøk på langtur i Molladalen, del 1 (29.08.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Reiulf Steen - steinhelle (860m) 29.08.2020
Tverrelva bro (200m) 29.08.2020
Vollane parkering (100m) 29.08.2020

Etter litt frem og tilbake uka i forveien med litt varierende værvarsel spurte Martin fredags morgen om jeg var gira på en real runde rundt i Molladalen, værvarselet hadde nemlig blitt litt mindre dårlig! Gira var jeg så absolutt! Så da var det bare å få arbeidsdagen unnagjort, gå rett hjem, pakke bilen og suse 8 timer i bil oppover. Kjørte igjennom noen gode regnskurer på vei opp, og jeg skal ærlig innrømme at det gikk et par tanker i begge retninger på kjøreturen oppover.

Natta ble tatt på ”fast sted” baki bilen et sted i Volda, hodet ble lagt på puta rundt klokka ett. Opp klokka 6 neste morgen for å kjøre siste stykket. Møtte Martin og vi plasserte en bil ved Melbøsætra før vi kjørte ned til Tverrelva hvor turen skulle starte. I dag var planen: Rametinden, Jønshornet, ned til Molladalen, opp til Mohns topp, Randers Topp, ned til dalen, Grønetinden, Svinetinden, traversere Kopptindane, Romedalstinden, Hallehornet og Middagshornet. Rett og slett en langtur!

Startet rolig oppover og vi så tåka lå lenger oppe. Vi var bakt inn i denne på 600hm, men med god tro på å komme over. Det gjorde vi og på Rametinden hadde vi både overskya og underskya vær, ganske kult! Videre greit opp til Jønshornet. Hadde kommet et lite lag med snø over natta, småsleipt enkelte steder, men uten store problemer! Tåka sørget for kule forhold over klyvepunktet på vestegga til Jønshornet og ned normalveien til Molladalen. Vi møtte på dagens første folk ned her, liten prat før vi fortsatte i hver vår retning.

Vel verdt 8 timer i bil en vei!
Over tåka og enda bedre stemning
Rametinden, Martin sjekker ut stupet
Jønshornet sett fra Rametinden
Straks oppe på Jønshornet, utsikt mot nordøst
Kule forhold på Jønshornet, overskya og underskya!
På vei ned eggen og ned til dalen

Videre greie forhold opp Mohns-renne. Hørte det var folk over oss så hjelmen endte på hodet opp her! Hørte også et litt større ras gikk under oss når vi var et stykke oppi, men hørte ikke noe mer etter det. Vanskelig å få helt oversikt over folk rundt oss pga. den tette tåka. Men det var nok en god del folk i fjellsidene denne dagen pga. en klatresamling. Fint opp til Mohns Topp før vi krysset breen i øvre del og gikk mot Randers Topp. Jevn aktivitet på Bladet både på opp og nedturen.

På vei opp Mohns renne
Mohns topp
På vei mot Randers
Opp til Randers
Ett stykk kjipt bilde av toppunktet
På vei tilbake til Mohns Renne, Bladet stikker opp til venstre
Det jobbes!

På vei ned Mohns renne begynte det så smått og regne. Dette økte gradvis og det tok ikke lange tida før alt var klissvåt og sleipt. Kjipt for oss, men vi kunne bevege oss. Må ha vært minst dobbelt så kjipt for klatrerne som var ”låst” på diverse standplasser i tåka. Så et bilde litt senere på dagen av en av de som var å klatret her, så ikke gøy ut!

Nede ved Storevatnet begynte vi å nærme oss halvveis av den originale planen. Beina var gode og rent fysisk var begge klar for å fortsette, men med regnet som plaska ned var det i grunn bare et riktig valg, bail! Kjipt, men sånn er det!

Evakuering!

Vi jogget nedover dalen og kom oss ned til bilene kliss våte. Herifra ble det evakuering over fjorden for dusj og middag.

Neste morgen fortsatt vi der vi slapp (Forsøk på langtur i Molladalen, del 2), ikke at været var så veldig mye bedre da men!