Senja på langs - Istind (11.08.2020)  6

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Bumannsvatnet (354m)
Endpoint Kapervatnet (214m)
Ascents Istind (851m) 11.08.2020

Senja på langs dag 4 - Istind

På toppen av Istind - Helt magisk
Istind Panorama

Etter en fin camp 2 oppe i åssiden av Tromdalen, gikk vi gjennom Tromdalen og videre til camp 3 ved Bumannsvatnet. Etter en litt regnfull start, ble været merkbart lettere om ettermiddagen, og vi hadde en deilig middag ute ved vannet.

Neste morgen opprant med strålende vær og Istind på planen. Allerede kvelden i forveien hadde det ruslet reinsdyr på snøfeltene ved campen, og de skulle vi se helt i forskjellige grupper helt til vi var på vei ned fra Istind. Veldig flott og hyggelig.

Det var merket sti opp til skaret ved Istind, dels fin sti og siste halvdel var grov ur. Siste 600 meter fra skaret til toppen var lettgått og bare litt stigning. Og utsikten ute ved varden var het magisk og mest spektakulært ut mot havet med alpine tinderekker overalt.

Etter god tid med nytelse av utsikten og fotografering tok vi fatt på turen videre som gikk i merket trasé langs høydedraget lenge før vi gikk ned et skar og rundt til Kapervatnet hvor vi fant en flott plass til camp 4 på en odde.

Reinsdyrflokk på snøfeltene ved Istind. Vi hadde dem i nærheten fra kvelden i forveien og halve dagen