Ullensvang: Trossovnuten (28.08.2020)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Valldalen Parkering (760m)
Endpoint Samme (760m)
Ascents Trossovnuten (1,629m) 28.08.2020
Visits of other PBEs Valldalen Parkering (760m) 28.08.2020
Stier: Grusvei til Middalsbu. Merket T-sti videre til Hellevassbu.
'

Ved Middalsbu. Herfra umerket sti og bro over elven i Middalen. Deretter bar det oppover mot Trossovrusta. Siktet mot et skar mellom to snøfonner som skimtes der oppe. Kunne følge noen dyretråkk på deler av oppstigningen.

Trossovrusta, nær topp 1466. Utsikt nordover mot Trossovnuten. Her valgte jeg å gå rett fram mot toppen. Mistet noen høydemeter, meget motvillig. På det bratteste fant jeg en sti som ledet meg opp på topplatået.

Toppen. Utsikt sørover mot Valldalsvatnet.

Stadig toppen. Utsikt østover mot Sandfloegga. Bestemte meg for å gå ned på nordsiden av toppen. Det så bratt ut, men kunne se en grei vei nedover.

På vei nedover på ca 1400 m. Gikk nedover på snø ca 150 høydemeter. Kun en bratt skavl som ikke lot seg forsere, selv med brodder. Måtte en tur «på land» for å komme forbi skavlen.

Snart nede i Glupen. Middalsnuten rett fram. Siktet meg inn på elven et sted den var ca 40 m bred. Kom lett og tørt over der. Dette var noen hundre meter ovenfor hytten som kan skimtes på bildet. Nede ved hytten oppdaget jeg at elven også der var minst 40 m bred. Så kunne siktet rett mot hytten. Litt nedenfor hytten kom jeg inn på T- stien som jeg fulgte greit ned til Middalsbu.