Hårteigen (15.08.2020)

Written by MetteH (Mette Haugrud) GSM

Ascents Hårteigen (1,689m) 15.08.2020

Reiste hjem etter jobb fredag, for så å reise videre sammen med Finn Olav, mot helgens mål, Hårteigen på Hardangervidda!
Det var spådd et helt fantastisk knallvær denne helga, så muligheten for å få besteget denne toppen tok vi ikke sjansen på å miste.

Kjørte først til Geilo, hvor vi handlet mat og drikke. Deretter videre til Måbødalen. Kjørte helt inn i dalen og snirkla oss opp de svingete veiene til topps på Hjølmoberget. Her tok vi noen hundre høydemeter, som var helt greit å slippe å utsette føttene for.

Var fremme rundt midnatt, satte opp telt ved parkeringen og tok kvelden.

Våknet til knallvær!

Våknet opp til nydelig vær og gode temperaturer. Pakka sammen teltet og sekkene, og begynte den lange marsjen inn mot Hårteigen.

Gikk stien innover mot Viveli og kom til et helt fantastisk syn! Vannet, sola og naturen... helt magisk!

Gikk videre innover med noen gode stopp på turen. Planen var å komme så langt inn vi orket lørdagen, og ta toppen og returen, søndagen. Slik ble det ikke.

Vi dumpet sekkene når vi kom til Viersdølo, og tok den siste biten inn til Hårteigen lørdags kvelden. Vi rakk akkurat solnedgangen på toppen, noe som var helt nydelig å få med seg.

Hårteigen
Fikk med oss en NYDELIG solnedgang!

Men det blir fort mørkt når sola går ned, så det var bare å sette igang turen ned igjen. Målet var å komme oss ned renna i fjellet før det ble for mørkt, men vi hadde med oss hodelykter i tilfelle.

Kom oss ned til sekkene igjen, og bestemte oss for å ta de på ryggen, og komme oss til en fin teltplass vi la merke til, ikke langt tilbake.

Bratt nedover fjellet igjen
Besteget
Stjerneklart på nattetid
Teltplassen

Når vi var fremme, satte vi opp teltet og var VELDIG klare for en god natts søvn.
Føttene var helt mørbanka, så å få av skoa var ubeskrivelig godt.

Våknet neste morgen til nok et fantastisk vær. Pakket ned teltet og sakene våres, tok bena fatt å rusla utover igjen, med sekken på ryggen såklart.

Søndagen var litt varmere enn lørdagen, så på tur tilbake tok vi oss tid til et deilig bad. Den gode pausa hadde vi virkelig fortjent.

Brukte god tid ut igjen, og var ved bilen rundt 20.00 på kvelden.

Dette var en fantastisk tur jeg sent vil glemme! Selv om den var slitsomt, var det virkelig verdt det!