Dåapma (27.08.2020)  5

Visits of other PBEs Kjølåkerbekken bru (320m) 27.08.2020 11:16
Lonelvdalen bomveg (210m) 27.08.2020 11:16
Vargfossnessan parkering (320m) 27.08.2020 11:16
Da var dagen kommet da Dåapma skulle besøkes.Dåapma er samisk og betyr slettelandet.Værmeldingen så bra ut for dagen så godt var det da dette er en lang tur.Turdamene Anne og Hildegunn var dagens turfølge.Det var også deres første tur hit.På tur utover oppdaget Hildegunn at turskoene sto igjen hjemme så det ble en tur innom sportsbutikken i Åfjord for å kjøpe nye sko.Utover Norddalen så gikk det kraftige regnbyger så vi var litt i tvil hvordan været blei.Ved Lonin var det nå ordna med betaling på VIPPS ved bommen noe som er helt utmerket i disse corona tider.Ingen andre var parkert på Vargfossnessan p-plass når vi kom.Fin og god p-plass med en gapahuk ved sidenav.Stien mot Kjølåkerbekken bru var gjørmete og mye vann på myrene da det hadde regnet kraftig i flere dager.Brua var klar for renovering og matrialer lå klare på brua.Videre opp fra brua begynte stigningen for alvor oppover mot Storheitjønnin.Ny elv som måtte krysses her så skoene måtte av da vannføringen var ganske stor.Ved mindre vann her kunne det vært lagt noen større steiner her for kryssing av elva ved stor vannføring.En god del myr terreng ble det nå før stigningen mot 508 høyden.Her fikk vi se Roepsenjaevrie (Skurvvatnet) for første gang.Ser også dagens turmål herfra.Nede i dalen ved Skurvvatnet ble det en ny elvekryssing dog uten å måtte ta av skoene.Fra elva og opp var det gressslette langt opp lia før det gikk over til fjell den siste transport etappen til toppen.Flott utsikt til alle kanter her.Alle de høyeste fjellene på Fosen så vi(nesten).Det litt spesielle var vel at vi så hele 4 vindturbinparker herfra.Storheia i Åfjord,Harbakkfjellet ved Stokkøya,Haraheia i Roan og Bessakerfjellet,Bessaker.Ikke noe pent syn.Mat og drikke ble det før vi tok fatt på nedturen.Greit å komme seg ned før mørket senket seg.Vel nede var vi enige om at det hadde vært en veldig bra tur og nyskoene til Hildegunn fikk veldig bra karakter.Stor takk til Anne og Hildegunn som gjorde denne turen til en minneverdig opplevelse.
Lonelvdalen bomveg.
Da gjør vi oss klar til en lang tur.
Fin info her.
Da nærmer vi oss et meget vått myrparti før vi kommer til Kjølåkerbekken bru.
Kjølåkerbekken brua skal renoveres før vinteren.
Kjølåkerbekken.
Ser her ned mot naturreservatet. Indre Vargfossnesa.
Noen bilder fra området ved Storheitjønnin.....
.........
Storheitjønnin panorama.
Veldig spesielt fjell i dette området. Har bare sett noe lignende på Leka.
Nærmer oss toppen no.Her er innsamligs området for rein. Ser Finnvollheia bak i det fjerne.
Her ser vi Øyenskavlen 686 moh. som nå ligger i Namsos kommune som ikke inngår i Fosen regionen.
Dåapma 644 moh. med trimkasse (bok) Varden ligger bak her.
Beskjeden varde men flagget er på plass.
Finnvollheia på 675 moh. er det høyeste fjellet på Fosen.
Kan se helt ut til havet fra Dåapma.
Mange vindturbin parker kan man se på turen. Hele 5 forskjellige så det er mye natur som er berørt på Trøndelagskysten.
Da har hjemturen startet.
Rein og vindturbiner i solnedgang.
Indre Vargfossnesa Naturreservat i dalbotn. Sola er på vei ned.