Stetind, sydpillaren. 9tl. (19.08.2020)

Written by Langhellen (tore langhelle)

Ascents Stetinden (1,391m) 19.08.2020
Etter mye dårlig vær i Lofoten, og en del turer opp og ned på Gandalf-veggen ved Festvåg, snudde vi nesa mot Narvik og Stetind. Startet anmarsjen opp 0830 onsdag morgen i tett skydekke. Oppe ved vannet lettet været og vi kunne se hele ruta og fjellet. Opp videre ovenfor svaene hvor vi traverserte (gikk litt høyt opp hvor traverseringen er mindre eksponert). Noe snø i steinrøysa, godt Ricky hadde med isøks. Ved innsteget rundt 2,5 timer etter starten. Tre italienske klatrere Mario, Luigi og Alessandro kom rett etter oss, og fulgte oss hakk i hjel helt til topps. Ricky ledet det meste, bortsett fra et par enkle taulengder hvor jeg gikk først. Han hadde tausoloert ruta tidligere i år, og fant stort sett rett vei. Brukte noe over 5 timer opp til øverste amfi hvor vi gikk av. Fint å følge amfiet. Sikra litt helt i starten og rett før vi kom opp på eggen, hvor passasjen var noe utsatt. Været stort sett fint, men kaldt. Dårligere og dårligere sikt mens vi nærmet oss toppen. Returen ned via rapellen fra Mysosten var spennende, spesielt når man ikke ser noe. Evig lang retur til parkeringsplassen i seige lår, men de iskalde italienerne bød på pasta og italiensk øl! Molla Tutto!