Geittinden i Vefsn (17.08.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Geittinden (1,556m) 17.08.2020
Jeg svingte av ved Vesterbukt, fulgte gamleveien til jeg kom helt innerst i bukta og parkerte ved innløpet til elva. Herfra gikk det et tydelig og godt ATV-spor innover myrene. Noen steder var det noe bløtt, men stort sett veldig fint å gå. ATV-sporene ble fulgt helt opp til en reininnsamlingsgjerde rett sør for Geitungen. Videre gikk det i lett terreng langs elva og opp til den bratte skråningen sør for Geittinden. Ingen problemer opp her og jeg fant også en fin trase videre opp til skaret mellom Åerije og Geittinden. Jeg satte fra meg sekken i skaret og tok en rask tur opp på Åerije. Ryggen opp til Geittinden så veldig grei ut, og utsikten ellers indikerte hva som var i vente fra den nesten 250 meter høyere nabotoppen. Gikk tilbake til sekken og fulgte dermed østryggen opp til topps. Utsiktsmessig er dette en av de virkelige kremtoppene, med mange kjente topper og kommunetopper i alle retninger. Mest fremtredende er Okstindan og De Syv Søstre. Godværet måtte nytes til fulle, og jeg ble her oppe i nesten 1,5 timer før jeg startet på tilbaketuren. Denne gikk for øvrig veldig greit, da det var sammenhengende snørenner helt ned igjen til dalen. Det øverste partiet var temmelig bratt, men med isøksa klar til hugg tok jeg sjansen. Kun 30 minutter tok det ned til elva, omtrent 850 høydemeter fra toppen! Nå var det bare å nyte turen videre gjennom dalen, ikke engang insektene hadde vist seg denne dagen :-)
Fra parkeringen innerst i Vesterbukta gikk det et fint ATV-spor som kunne følges helt opp til jeg var godt over tregrensa
PÅ vei innover dalen med Geitungen i sikte på andre siden av elva
Jeg nærmer meg Geittind-massivet, og morgentåka er i ferd med å bli borte :-)
Ingen problemer oppover mot skaret øst for toppen
Den lille nabotoppen Åerjie fikk også et besøk
Østryggen og Geittinden sett fra Åerjie. Helt til høyre ses den øverste delen av den bratte nordryggen som mange velger å gå opp
Geittinden med Okstindan i bakgrunnen
Okstindan og Røssvatnet sett fra toppen
De Syv Søstre på Helgelandskysten ses også tydelig fra Geittinden
Geitungen passeres på vei ned igjen
Jeg nærmer meg Vesterbukta igjen etter en fantastisk dag