Finnfjellet (Namsos 162/178) (23.08.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Flytjønna (177m)
Ascents Finnfjellet (585m) 23.08.2020
Visits of other PBEs Oksvoldvegen (70m) 23.08.2020

Ny tur for å samle topper i Nye Namsos Kommune. Fra Sjøåsen (Fv17) kjørte jeg etter Fv 766 til Altvatnet. På enden av dette vannet går Oksvoldvegen bomvei (kr 60) til venstre. Denne veien er mye brukt av Peakbookere som skal ta kommunetoppen Beingårdsheia. Veien går inn til Sandvatnet. Jeg parkerte etter 4,2 km. ved Flytjønna. Her går det bru over utløpet av Flytjønna og bru over Oksvollelva. Barnebarnet Oliver var med på denne turen. På tur opp fulgte vi en sti som går mot Nordsandvatnet, men oppe ved ei tjønn gikk vi opp på ryggen mot Finnfjellet. Etter passering av fortoppen på 550 moh, måtte vi ned til to tjønner som ligger i skaret før oppstigningen til Finnfjellet. Her tok vi en matpause. Det var mange modne multer her så vi plukket ganske mye multer her. Det var ingen markering på toppen av Finnfjellet. Fin utsikt mot Oksvatnet og Oksvasstjønnin. På hele oppturen var det regn, vind og kaldt, men været ble bedre på nedturen. På returen gikk vi ned til Oksvolldalen. Stien som var avmerket på kartet på sørsiden av Oksvollelva fant vi ikke, men etter kryssing av elva var det tydelig sti på nordsiden av elva. Flott terreng i Oksvolldalen.
Trøndelag 677/1559

Bru over Oksvollelva.
To tjønner i skaret før oppstigningen til Finnfjellet bak. Regnfullt.