Lemonsjøalpene (22.08.2020)

Ascents Gråhøe (1,290m) 22.08.2020
Kalvfjellet (1,338m) 22.08.2020
Trollhøe (1,370m) 22.08.2020
Definitivt andre planer denne helga, men stritt vær mot Vestlandet gjorde at vi havna i nordøstre hjørne av Jotunheimen.
Standarden på stien fra Lemonsjøen sør var det ikke noe å si på. På toppen kom vinden for fullt, og det medførte noen balanseøvelser og leiting etter ei drikkeflaske som føyk ut av beltet.
Amund tester vinden. Trollhøe.

Jeg hadde ikke studert kartet overdrevent godt, så vi tok sjansen på at den mindre toppen i sør var sjølstendig og umaken verdt å ta med. Klokke-GPS i skaret viste 1278 m o h, så med avlest 1333 fikk jeg noenlunde samme differanse som den reelle.
Så merka jeg at vi begge klagde litt på magan ved retur bil. Spørsmålet var om vi tok med Gråhøe, og da puristversjonen uten å sette oss i bilen, eller tinderånerversjonen. Vi skyldte på magan og kjørte til vanntårnet. Herfra veldig kort veg opp. Truende skyer gjorde dels at sikta var begrensa, dels at vi ikke kjørte noe ritual utover å buldre opp på toppsteinen.