Krånipa (Samnanger) (25.06.2012)

Geschrieben von knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Startpunkt Kråni Søre Skulstad (310m)
Endpunkt Samme (310m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 2h 46min
Entfernung 4,9km
Höhenmeter 501m
Besteigungen Krånipa NV (703m) 25.06.2012 17:38
Krånipa (706m) 25.06.2012 17:50

FIN KVELDSTUR TIL KRÅNIPA

Sommervær i Bergen. Etter jobb reiste Astrid og jeg til Trengereid og videre mot Skulstad. Tok av til høyre ved et skilt Elektrisk ferist. Kjørte til enden av veien og spurte en hyggelig lokalbeboer om sti mot Krånipa.

Krånipa sett fra veien mot Kråni. Bebyggelsen på Kråni til venstre

Stien gikk opp gjennom øverste tun nok så rett sørover og oppover til å begynne med. Vi skulle egentlig ha fortsatt rett mot sør til vi var oppe på fjellryggen mot Krånipa, men fant ingen sti på oppoverturen. Derfor ble det til at vi tok av mot SØ til vi kom opp på ryggen ved Orrhaugen 460 moh. Derfra ca 50 hm nede igjen før vi omsider kom opp på den egentlige ryggen der vi fant sti. Fint og lettgått terreng med rik flora, bl.a multeblomster. Vi kom først opp til et trigmerke og en ganske stor steinvarde med turbok under en rød bøtte. GPS 316301 6702938. Dette er den fineste toppen her oppe. Den er senere lagt inn som Krånipa NV. Knappe 300 m lenger mot NV ligger det en annen knaus som er 3-4 m høyere iflg kart og min GPS. Dette er er Peakbook toppen Krånipa. GPS 316433 6702699. Mindre steinvarde her. Utsikt mot Holmavatnet og Raudnipa mot SV. Ned igjen samme vei langs ryggen til vi kom ned i et dalsøkk med en grind med advarsel om elektrisk gjerde. Gikk gjennom denne, og fant etter hvert en lite brukt og utydelig sti som førte oss mer direkte ned mot der vi startet. Se GPS spor. Vi brukte i underkant av 1.5 timer opp og en halvtime ned igjen. Flott tur i fint fjellterreng i en av Bergens nabokommuner!

Astrid på den sørligste og fineste toppen (Krånipa NV) ved trigpunktet
Høyeste punktet 706 moh på Krånipa. Den større varden ved trig-punktet i bakgrunnen. Hananipa til høyre for denne i bakgrunnen

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.