Øygardsfjellet (23.08.2020)

Written by siroho GSM

Ascents Øygardsfjellet (349m) 23.08.2020 16:35
Toppområdet. Høyden i forgrunn eller i bakgrunn er høyest, men hvem, usikker, veldig like

Øygardsfjellet

Tur nummer to i dag ble Øygardsfjellet. Jeg kom fra Svenseid og kjørte tilbake til Lunde og videre til Nomevatn og så mot Landsmarka. I Skordalen går det en dårlig veg til høyre opp til en velteplass. Jeg valgte å parkere ned ved vegen, men så i etterkant at det hadde gått greit å kjørt opp med min bil.

Turen starter på en traktorveg som følges jevnt oppover lia i frodig terreng. Før oppstart til det brattere partiet følger stien fjellet et stykke, går ned i en dump for så gå rett på oppover. Etterhvert blir det fin utsikt, terrenget er villere og den følger en rygg en stykke. Turens første hjortelusflue møtte meg før toppområdet. Stien går ikke helt til toppen, så jeg måtte ta en runde rundt på kulene i toppområdet.

Selv om denne toppen ikke var blåmerket, men merket bare med varder, så var det en flott topp og verd et besøk. Jeg tuslet ned igjen samme veg som jeg gikk opp.

Fin sti i frodig område
Stien i toppområdet
En av kneikene før toppen