Midthaugen i Nesseby (09.08.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Midthaugen (520m) 09.08.2020
Denne dagen var det meldt regn som skulle starte utpå formiddagen, så jeg sto tidlig opp og tenkte å komme lengst mulig før jeg måtte på med regndressen. Jeg var klar til tur omtrent klokken 7:00 og satte avgårde fra den lille stikkveien i Basavzidalen. Til å begynne med var det en grei sti, men ganske raskt ble den borte. Jeg hadde tenkt å følge dalen innover omtrent 4 kilometer, men etter 2 kilometer i tett jungel med planter og gress i brysthøyde måtte jeg opp i høyden. Jeg tok sikte på en liten kolle på ca 200 moh og fortsatte siden opp på høyde 315. Denne ruta innebar en liten ekstra nordlig runde for å unngå noen dype elvedaler før jeg sneiet sør for Njunis (434 moh) i 400 meters høyde. Sørøst for Njunis var det bare å sette kursen direkte mot Midthaugen. Nå kom også det meldte regnværet og det var bare å skynde seg videre før tåka også kom sigende. Like før toppen kom jeg til et reingjerde som måtte klatres over. Dette var vel det vanskeligste punktet på turen :-) Veldig flatt på toppen, og det var to-tre punkter med små varder som jeg gikk innom for å være på sikre siden. Nå kom tåka sigende og tilbaketuren gikk på GPS-kurs og relativt korte siktelinjer. Slik tåke uten GPS hadde ikke vært spesielt artig her oppe...heldigvis funker den bra også i regnvær! Vel nede igjen ved bilen var hele meg våt til skinnet, nå tror jeg rengdressen må få seg litt impregnering!
Fint elveparti tidlig på turen
Her har jeg endelig kommet over tregrensa og det er bare å labbe innover i lett terreng
Tilbakeblikk på de dype elvedalene som jeg gikk rundt
Reingjerdet like før toppen var selve cruxet på turen :-)
Selfie ved en av de små toppvardene på Midthaugen
Dette er nok det som regnes som selve toppunktet