Våkefjellet i tåke og regn (22.08.2020)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Åse (319m)
Ascents Såta (684m) 22.08.2020
Våkefjellet (826m) 22.08.2020
Start date 22.08.2020 09:30
End date 22.08.2020 13:29

Ikke de aller beste værutsiktene. Det var meldt regn og vind, men en periode med noe lettere vær utpå dagen.
Opphold da jeg dro hjemmefra, mens vindmåleren over Sotrabroen viste 18 m/s ved passering. Og nedbør fikk jeg underveis i form av byger.

En liten byge da jeg startet å gå, ellers oppholdsvær på vei oppover. Stistart er godt merket. Man følger traktorvei det første stykket, så tar denne en 180 graders tørn og går gradvis over til å bli sti.

Bra stigning oppover, flater litt ut rundt tregrensen og tar seg litt opp igjen tidvis. Om Såta er avstikker eller ei kan diskuteres. Jeg så faktisk ikke hvor stien gikk videre mot Våkefjellet før jeg hadde vært på Såta.

Sikten forsvant under siste strekket mot Våkefjellet. Gode vindkast opp mot Såta, men så roet vinden seg ned. Fra toppen av Våkefjellet var det ingen utsikt. Jeg gikk litt tilbake og fant en fin plass for gapahuk og inntok lunsj.
På vei nedover igjen var det slutt på oppholdsværet. Stien tok fort karakter av en liten bekk. Og det regnet sammenhengende helt ned til bilen igjen, og vel så det.

Enkel tur. Rangert blå på skiltingen ved turstart.