Tråvassåsen, Bamble komplett:) (24.06.2012)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Ascents Tråvassåsen (240m) 24.06.2012

Bamble pf 100 topp. Turfølge: Sniff, the rib killer!!!

Parkerte rett før første bom, på vei opp mot toppen. Masse folk på søndagstur, og utrolig flott natur på tur oppover til å være "lavlands" Telemark. Tror faktisk det er favoritt området foreløbig:) Det var nok fossen ved den gamle sage som gjorde susen, og elva som gikk oppover. Nesten synd å ta av ved Gonge, og satse på veien som går opp mot toppen derfra. Fikk ikke sett Tråvann, som sikkert er en flott fortsettelse på naturen på tur oppover:)

Men veien inn fra krysset ved Gonge, var flott, og en senka Ferrari hadde ikke hatt problem på denne skogsveien, noe en ikke opplever alt for ofte. Oppe ved snuplassen, var det skiltet start på sti, og vi lot oss villig lure...men så snart at det gikk dyretråkk og stier i alle retninger her oppe, så vi valgte en gammel og halvt igjengrodd sti som gikk innom trig punktet på toppen. Derfra var det berg og dal bort til høyeste delen av toppen.

Og det var ikke smertefritt etter at Sniff torpederte ve side av brystkassen min i sin iver etter å løpe rundt å leke med pinner. 30 kg muskler (Sniff) i høy fart rett inn i brystet der det enda gror etter bruddet i midten av mai, sa rett og slett "snapp" og så randt det helvetes mye bannskap ut av en enkel nordlending. Sniff lå å skalv i gresset sikkert 5 minutter, mens jeg skiftet mellom bannskap og få pust tilbake:) flott hund allikevel , og det var jo ikke med vilje (tror jeg....)

Vel, en rolig retur ned langs elva som kommer fra myra oppe ved toppen, var litt mer behagelig.. og tror kanskje at det går en sti opp fra landstykket mellom Tråvann og Storfiskvann. Det så ihvertfall ut til å gå sti ned fra myra oppe ved toppen i den retningen...

Gratulerer med Bamble..

Written by Roger 26.06.2012 15:06

.. og ikke minst med Grenland, som du nå har lagt under dine føtter. Det går nok en sti inn mot Skauguttleieren på åsen ut mot Tråvann, men ellers later det til å være et noe kronglete område disse Gongeskauane uten den helt store turturismen. Men alltid moro å finne stier og spor av mennesker rundt omkring. Enig med deg om denne veien inn mot Gonge. Og du kan så visst trenge en pauseknapp i ny og ne:)

Sv: Gratulerer med Bamble..

Written by 19topper 28.06.2012 00:49

Ja det stemmer kanskje at Grenland også er "besøk". Moro, det så jeg ikke i farta:) Men takk takk, og i lige så igjen. Pause skal det vel bli med tiden....:)

Men først noen topper til:-D