Tinderangling over Lyngværstraversen (21.08.2020)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Lyngværfjellet Ø1 (608m) 21.08.2020 09:18
Nordfjellet øst (631m) 21.08.2020 09:18
Lyngværfjellet (676m) 21.08.2020 11:46
Visits of other PBEs Lyngværfjellet østrygg (625m) 21.08.2020 09:18
Klyving øst på Nordfjellsryggen (555m) 21.08.2020 09:18
Aktivitet: Tinderangling | Vanskelighetsgrad: 4 Taulengder grad 2-3+ | Tidsbruk: 2 timer klatring

Tok med kompis for å leke på ryggene i nærheten av Lyngværfjellet. Viste ingenting om vanskelighetsgraden på dem, men vi tok med utstyr for tinderangling.... og jeg må si at vi fikk bruk for alt sammen til de grader.

Klyving opp mot Nordfjellet øst ble artig, og var kun nødvendig å ta frem tauet en gang på gul trekant. Her var det stabilt fjell og greit å sette sikringer. Etter Nordfjellet øst var vi på toppen av Lyngværfjellet etter ca. 2,5 timer. Vi tenkte at østryggen ikke så så vanskelig ut, og tenkte vi var nede etter maks to timer. Det skulle vise seg at vi begge var godt utenfor komfortsonen med masse nedoverklatring opp mot grad 3. Grunnet ikke nok erfaring hos begge og masse dårlig stein til sikring, brukte vi nesten 2,5 timer på en halv kilometer i luftlinje. Jeg ser i ettertid at vi burde ha gått den motsatt vei... men sånn blir det når det ikke er turrapporter å finne fra ryggen.

Første gule trekant. Fortsatt god stemning og artig nedoverklatring med 100 meters stup på venstre. Dette ble den enkleste taulengden den dagen.

Her var vi fortsatt lykkelig uvitende om hva som ventes oss i det dypeste skaret som er like bak steinen i forgrunnen.