Livarden (16.08.2020)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Bontveit parkering (300m)
Endpoint Bontveit parkering (300m)
Ascents Livarden (683m) 16.08.2020
Visits of other PBEs Bontveit parkering (305m) 16.08.2020
Hjelpekorpshytten (363m) 16.08.2020
Ulvursvarden (677m) 16.08.2020

En søndagstur med Ingvild i strålende vær. Vi hadde planer om å ta trekanten Livarden-Austefjellet-Hausdalshorga. Vi var imidlertid litt slitne etter en ellers hektisk helg, og endte opp med å ta en rolig tur utelukkende til Livarden. Vi brukte nøyaktig 1 time til topps fra parkeringen på Bontveit. Tydelig et populært område: Vi måtte stå i veikanten midt i mellom de to parkeringsplassene, knappe 300moh.

Det bor folk helt oppe ved parkeringsplassen i dette området; de høyeste oppe på 330moh.. Kun gården Ruken (345) over Totland/Riple har høyere bosetning innenfor Bergen kommune

Etter å ha fulgt en grusvei opp til 460moh., åpnet landskapet seg brått opp

Ingvild med deler av Livarden i bakgrunnen

Den tyngste stigningen er i partiet mellom Storamyra (468) og toppen

Og vipps så er vi oppe! Flott utsikt østover mot de høyeste fjelltoppene i Bergen kommune: Austefjellet (808) og Hausdalshorga (784) nærmest, med Gullfjelltoppen (987) og Svenningen (842) i bakgrunnen

Undertegnede på toppen

Fellesselfie av turfølget!

Vi slappet av på toppen en god stund, før vi gikk til utkikkspunktet på den sørlige toppen (677)

Vi gikk så ned til Krokvatntet (633), som ligger like øst for toppen...

... Her badet og koste vi oss! Behagelig sommertemperatur i vannet, til tross for høyden over havet. Den samlede turen tok 3,5 timer, men vi var bare i bevegelse omtrent halvparten av tiden