Overgangstur fra Aursjøhytta til Olsbudammen (18.08.2020)  3

Stabburshaugen (1,308m) 18.08.2020 20:02
Litlehøa (1,320m) 18.08.2020 20:10
Visits of other PBEs Aursjøhytta (860m) 18.08.2020 18:11

Dagen starta med oppvåkning og frokost på ei lita perle av ei strand ved Eikesdalsvatnet.

Ettersom Oda ikke hadde sett Mardalsfossen, ble første stopp for dagen en rusletur opp dit, før vi slengte oss ned på nok ei vakker strand noen timer.

Vi hadde egentlig ingen konkrete planer for resten av dagen, og endte til slutt med å kjøre opp til Aursjøen for å campe der. Underveis fikk jeg gjennomslag for å ta en løpetur fra Aursjøhytta til Osvatnet over noen topper jeg mangla der. Som følge av at Snorre sov da vi ankom Aursjøhytta ble logistikken omtrent sånn: Kjøre videre til demninga i enden av Osvatnet og slå opp teltet, kjøre tilbake til Aursjøhytta og lempe innpå rømmegraut, spekemat, et glass rødvin og sjokoladepudding (jada, det står ikke på menyutvalget;), begynne å løpe akkurat når den første regnskura på dagesvis satte inn, mens Oda dro til teltet for å legge Snorre.

Turen kan oppsummeres sånn: Starta på blåmerka sti som ble ganske utydelig allerede etter ca 10 minutter, omtrent samtidig med at glidelåsen på regnjakka sa takk for seg. Fulgte deretter stort sett ryggen innover til Storbuhøa. Nokså bra underlag for løping her. Den sleipe urda ned i retning Torbusnyta var ikke like løpbar. Grei skuring opp sida til Torbusnyta.

Fra Torbusnyta fulgte jeg ryggen i retning Litlhøa. Den var faktisk nokså fin, og hadde antydninger til tråkk på enkelte parti. Ned fra Litlhøa presterte jeg å løpe meg inn i den eneste skikkelige skrenten i hele fjellsida, og måtte ha tre forsøk for å finne et punkt å klyve ned på. Regnet stoppa nøyaktig da jeg ankom teltet.