Gygrastolen og Kråkenibba (14.08.2020)  6

Kråkenibba (1,348m) 14.08.2020
Visits of other PBEs Gygrastolen klyving (1,336m) 14.08.2020

Gygrastolen og Kråkenibba

Endelig skulle Gygrastolen bestiges! Jeg hadde fått med meg Eivind, Sandra og Kris, og vi startet fra Ænes litt før kl 1000. Turen opp de 1300 høydemeterne var varm og tung, men vi holdt greit tempo oppover. Vi nådde vestre fortopp etter 3 timer og da hadde vi hatt en kort lunsjpause på rundt 800 moh også. Flere av oss var spente på hvor eksponert ryggen over til toppen faktisk er. Selv om undertegnede hadde vært komfortabel med å krysse usikret, ble vi enig om å følge opprinnelig plan: Undertegnede som ener, Eivind som toer, mens Kris og Sandra krysset tilkoblet med dobbel slynge (som via ferrata). Kryssingen gikk greit for alle sammen og vi kunne stå trygt på toppen ca kl 1500. Heldigvis klarnet også været opp slik at det ble ganske fine forhold for bilder og dronefilm mens vi var på toppen.

Eivind, Sandra og Kris klar på parkeringen på Ænes
Ankommet vestre fortopp.
Kris passerer den første eksponerte delen.
Eivind på vei opp den andre eksponerte delen.
Undertegnede på toppen av Gygrastolen, 1345 moh. Utsikt mot vest.

Eggen ned videre ned i sadelen mot østre topp er ikke bratt, men har flere steder med eksponering og vanskeligere klyving enn mot vestre fortopp. Dette stykket hadde jeg ikke vært komfortabel med uten sikring. Vi hadde med 35 meters tau og kunne muligens kommet helt ned på en taulengde, men jeg valgte å dele partiet opp i to. Klatrepartiet var artig og jeg tror alle også følte på god mestring. Vel nede i sadelen var det bare å rydde vekk tau og klatreutstyr, og klyve usikret opp til østre topp. Her ble det kort matpause, skifte tilbake til shorts og litt bildetaking.

Eivind på vei ned et enkelt, men skrått og eksponert sva. Kan gås usikret når tørt.
Undertegnede på nedre standplass på andre taulengde. Kris på vei ned.
Eivind på vei ned siste taulengde.
Sandra starter på den usikrede klyvingen opp til østre fortopp.
Tilbakeblikk mot klatrepartiet. Det ser brattere ut enn det er.

Etter å fordelt klatreutstyret (ungdommen tok alt) satte vi kursen ned langs den merkede ruten. Et par hundre meter lenger nede sa jeg farvel til turkameratene og satte kursen mot Lægdakruna og Kråkenibba. Formen var fin nå, men jeg visste at jeg kom til å merke det i beina etter hvert. Fulgte steinur ned i sadelen. Herfra var det fine sva opp mot det bratte partiet rett nedenfor pkt. 1292. Dette ser ganske så bratt ut på avstand, men det er uproblematisk å komme seg opp. Turen over den flate Lægdakruna var lang og steinete. Stavene var meget viktige hjelpemidler for å bevege seg effektivt. Tok også turen bortom pkt. 1345, men dette ble som forventet målt til 2 meter lavere enn selve Kråkenibba. Returen gikk omtrent samme vei og jeg var tilbake på Gygrastolen ca kl 2000. Nå gjenstod "bare" 1300 høydemeter ned til Ænes. Selv om jeg begynte å merke at kroppen hadde vært på farten i varmen i mange timer, var det ikke mulig å ikke nyte den øverste delen av returen. Været var fantastisk. Det var vindstille, sol og fjellet lå langt over skydekket, som lå på 700-800 moh.

På vei mot Lægdakruna og Kråkenibba.
En stor varde på Lægdakruna. Gygrastolen i bakgrunnen.
Toppen av Kråkenibba, 1348 moh.
Gygrastolen fra sør badet i sol over skydekket.
Gygrastolens topper sett fra nedsiden.
En flott kveld på fjellet. Skydekket på ca. 700-800 moh.

Trøtt og sliten, men meget fornøyd med dagens prestasjoner, kom jeg ned til bilen kl 2215.
Turen tok over 12 timer, lengden var på 17 kilometer og ca 1800 høydemeter.