Sandfjellet - høyest i Vestnes (16.08.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Dalskleiva P-plass (390m)
Endpoint Samme (390m)
Ascents Sandfjellet (1,470m) 16.08.2020 15:50
Visits of other PBEs Kleivavegen (130m) 16.08.2020 11:00
Dalskleiva parkering (390m) 16.08.2020 11:38

Lang vandring gjennom tåke til blå himmel på Sandfjellet

Tåken lå enda lavere ned denne morgenen på Sjøholt. Skulle det bli en ny vandring i tåke til en Sunnmørs-topp uten utsikt? Uten alt for store forhåpninger dro jeg avgårde sørover igjen på vei 650 til Vaksvika der jeg dreide til venstre mot Vaksvikfjellet som dagen i forveien. Fulgte deretter Bygdevegen innover i Kjersemdalen til Kjersem der jeg tok av mot høyre på Øvstedalsvegen. Passerte Kleivavegen bomstasjon (kr. 20 Vipps) og fortsatte til veis ende ved Dalskleiva parkering. Her er det laget til en ganske stor P-plass og tau som antagelig er ment for å beskytte parkerte biler mot større dyr som hest og kuer.

"Bomstasjonen" i Kleivavegen i Øvstedalen
Tåken lå tett over parkeringen i Dalskleiva ved turstart

Våt og tung vandring på sti til toppen av Kleiva
Stien starter bratt opp mot høyre like øst for P-plassen. Stien minner mest om en krøttersti, men er tydeligvis velbrukt og delvis tilrettelagt med enkelte trappetrinn og jernstenger på noen utsatte steder over glatte og våte sva. Stien er fint rødmerket hele veien opp til toppen av Sandfjellet, noe som var nyttig under vandringen i tåken. Ikke så mye å si om første del av turen bortsett fra at tåkeregnet gjorte alt grått og vått, og slet hardt på motivasjonen.

Toppen av Kleiva ca. 630 moh. Sandfjellet rett frem inne i tåken!
Jernstenger - nå uten tau eller kjetting mellom - som sikring langs stien

Endel lettere ble det på neste etappe oppover til Aksla på ca 860 moh, selv om tåken fortsatt lå klam over terrenget.

Østover på Aksla - været blir bedre
Terrenget er veldig fint og lettgått med god sti oppe på Aksla, og nå begynte det å bli tegn til at solen etterhvert ville bryte gjennom. På 920 moh dreier merket sti mot høyre og går nokså horisontalt i lett skrånende terreng mot det lille vannet 940 moh øst for Kvasstinden. Akkurat her gikk jeg opp to fullvoksne ryper. Under dagens forhold var det ikke aktuelt å gå SV-ryggen mot toppen slik Olepetter (Ole-Petter Andersen) anbefaler.

Små glimt av blå himmel nå jeg nærmer meg det lille vannet sør for toppen

Fra vannet i bunnen av dalen er det ca. 500 hm til toppen. Jeg fulgte veldig fint anlagt og godt merket sti oppover i høyden slik GPS-sporet viser. Terrenget er relativt lettgått selv om det er endel steinur som stien stort sett omgår. Her traff jeg en ung sprek mann på vei nedover som kunne fortelle at det var sol og blå himmel på toppen!

Tåken letter og optimismen kommer tilbake

Et stykke oppe i skråningen sør for Sandfjellet dukket det plutselig opp blå himmel!

Utrolig hva det gjør med en når en endelig kommer over tåken! Jeg skjønte nå at det ville bli en fin tur videre, tok en lengre matpause og nøt friskt, kaldt fjellvann som kom rennende rett ut av irrgrønn mose nedenfor snøfeltene. Så var det bare å forsette oppover i moderat stigning mot toppen.

Sandfjellet i strålende sommervær

Det lå fortsatt en solid snøfonn over stien sør for toppen
Det flate området sør for toppen. Varden og nødbuen skimtes i bakgrunnen
Varden på Sandfjellet med turkasse like under

Skrev meg inn i turboken der min PB-venn Jørgen hadde vært for bare 4 dager siden. Jeg hadde lastet ned og fulgte Jørgen sitt GPS-spor på min tur.
Topp-området på Sandfjellet er relativt flatt, men varden er bygget på et uventet bratt og smalt sted med stup ned mot øst. Godt gjort å ha bygget en så stor og flott varde her oppe, som fortsatt står like fint! GPS ved varden 32V 408946 6929401 som stemte helt med koordinatene fra Kartverket. PB-koordinatene lå noen meter unna, justeres slik at de samsvarer med Kartverket.
Med forsiktighet er det mulig å bevege seg rundt hele varden. Det er bygget en solid nødbu litt nedenfor varden.

Sikringsbuen på Sandfjellet.
Sørvestryggen på Sandfjellet nedover mot Kvasstinden 1060
Østover mot Storbua 1498
Flotte fjell øst for Storbua- Blåtindane 1091?
Den raggete nordryggen på Sandfjellet
Storbua 1498
Utsikt mot sørvest. Kan det være Lauparen 1434 og Kvitnykja 1244 som stikker opp av tåkehavet til venstre?

Utrolig fascinerende å sitte her oppe under knallblå himmel i varmt og stille sommervær og nyte utsikten over alle disse flotte fjelltoppene som stikker opp over tåken!

Kvasstinden 1060 med varden og beitende sauer tar seg flott ut sett fra skråningen i øst!

Retur og ned igjen i tåkebeltet
Turen ned gikk i omtrent samme spor. Nede ved vannet 940 moh kom jeg inn igjen i tåkebeltet som ble gradvis tettere dess lenger ned jeg kom.

Fascinerende lys i overgangen mellom klarvær og skodde ved tjernet nede i botnen
Parkeringsplassen på Dalskleiva med den 7-8 m høye bautasteinen til minne om en sovjetisk soldat som flyktet over fjellet her sammen med folk fra Øvstedalen i november 1942.

Mer info om dette her: Minnestein over sovjetisk soldat

Tilbake ved bilen etter en tur på ca. 7,5 timer inkludert 2 t pauser, godt fornøyd med å ha gjennomført turen i strålende sommervær da jeg endelig kom over tåkebeltet som hadde ligget over Sunnmørsfjellene for tredje dag på rad.

Fantastisk flotte bilete!

Written by bakken59 20.08.2020 23:52

Heldig med værskifte!

Sv: Fantastisk flotte bilete!

Written by knutsverre 21.08.2020 21:02

Takk for hyggelig kommentar, Kristin! Selv var jeg mest fornøyd med det av Kvasstinden der tåken kommer sigende inn. Noe egentlig værskifte ble det ikke, men tåken lå bare opp til ca. 900 m. Lenger opp var det blå himmel :-)