Midtre Skarvflytinden med robåt (15.08.2020)

Written by sknudsen (Svein Knudsen)

Ascents Midtre Skarvflytinden (2,154m) 15.08.2020
Nørdre Skarvflytinden (2,073m) 15.08.2020
Midtre Skarvflytinden er normalt en relativt utilgjengelig 2000 meter. Fra Gjendebu kan man gå gjennom kratt og et utsatt ras-område langs sørsiden av Gjende, men et langt bedre alternativ er bruke båt. Bestyrer på Gjendebu, Lars Åge Hilde, var vennlig og lånte ut robåten sin. Det var ca en time med roing ut til utløpet av elva fra Knutsholet. Der er det en sandbanke hvor båten kan fortøyes trygt.
Robåt på Gjende
Det går en relativt usynlig sti opp langs høyre side av elva opp til bretunga, som så krysses.
Bretunga

Videre ur og sva opp til Midtre Skarvflytinden. Det er da også da mulig å ta med Nørdre Skarvflytinden for de som samler sekundærtopper. Helt grei tur uten spesielle vanskeligheter eller krav til sikringsmidler.

Midtre Skarvflytinden

Et godt tips er å ta med en pils eller to og legge til kjøling i bekken så man har når man kommer ned til båten igjen. Det smaker på roturen tilbake over Gjende.